Wymawiam poprawnie. Głoski CZ, DŻ, SZ, RZ
Nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych (takich, których wymowa wymaga zbliżenia do siebie górnych i dolnych zębów oraz odpowiedniego ułożenia języka oraz warg) jest dość powszechna u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W języku polskim znajdziemy kilkanaście głosek dentalizowanych, które podzielić możemy na: głoski szumiące (CZ DŻ SZ RZ), głoski ciszące (Ć DŹ Ś Ź) oraz głoski syczące (C DZ S Z). Każdy z szeregów charakteryzuje się odmiennym sposobem artykulacji i pojawia się w rozwoju mowy w innym czasie, pierwsze głoski jakie usłyszymy w mowie dziecka to najczęściej CISZKI, później SYCZKI, a na końcu SZUMKI i taka kolejność wynika ze stopnia trudności jaki buzia dziecka oraz sam język muszą włożyć w ich artykulację.
Wymawiam poprawnie. Głoski P, B
Dzisiaj o głoskach wybuchowych dosłownie i w przenośni. W związku z tym, że w rozwoju mowy pojawiają się jako jedne z pierwszych (bo przecież już niemowlaki gaworzą przeuroczym BABABA PAPAPA MAMAMA i tak dalej), rzadko zdarza się ich deformacja u dzieci starszych.. ale rzadko, nie oznacza nigdy. Jeśli spotkacie się z trudnościami w wymowie głosek zwarto-wybuchowych najpewniej usłyszycie w zastępstwie głoskę F lub W, czasem H, a czasem zupełnie nic, bo głoski te lubią być w mowie zwyczajnie pomijane.
Wymawiam poprawnie. Głoski C, DZ, S, Z
Nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych (takich, których wymowa wymaga zbliżenia do siebie górnych i dolnych zębów oraz odpowiedniego ułożenia języka oraz warg) jest dość powszechna u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W języku polskim znajdziemy kilkanaście głosek dentalizowanych, które podzielić możemy na: głoski szumiące (CZ DŻ SZ RZ), głoski ciszące (Ć DŹ Ś Ź) oraz głoski syczące (C DZ S Z).
Wymawiam poprawnie. Głoski T, D
Do tej pory na swojej logopedycznej drodze spotkałam jedno jedyne dziecko, które miało problem z artykulacją głosek [T] [D]. Nie mówię tutaj o dzieciach, które wypowiadają tę głoskę w sposób nieprawidłowy, gdy język wchodzi między zęby albo układa się w niewłaściwym miejscu. Ten temat zostawimy sobie na inne okoliczności. Mowa o dziecku, które głosek [T] i [D] nie potrafi wypowiedzieć i konsekwentnie zamieniało je na [K] [G].
Wymawiam poprawnie. Głoski F, W
Dziś szybki wpis o zabawach artykulacyjnych wspomagających wymowę głosek wargowo-zębowych [F] i [W]. Wadliwa realizacja z jaką spotykam się najczęściej to ich brak bądź zamiana na głoski [P], [B], [H] bądź [Ł] więc bez trudu usłyszycie, że “na morzu była duża pala” albo że “w ZOO można zobaczyć hokę” a później “spać w hotelu w czasie hakacji”.
Wymawiam poprawnie. Głoska L
Mówią, że ma jeden z łatwiejszych i najbardziej obrazowych sposobów pokazu właściwego miejsca artykulacji. Mówią, że dość szybko i stosunkowo prosto można ją wywołać i wypracować. Mówią też, że gołym okiem widać gdy wymawiana jest nieprawidłowo – widać, ale nie zawsze słychać. I wszystko to właściwie prawda, dlatego dziś krótki tekst o głosce [L].
Wymawiam poprawnie. Samogłoski
Samogłoska pojawia się w artykulacji dziecka jako jedna z pierwszych głosek. Od samogłosek zaczyna się zwykle terapia logopedyczna oraz Wczesna Nauka Czytania, samogłoska jest też nieodłącznym elementem sylaby. W opracowaniach i literaturze dotyczącej wywoływania głosek niewiele jest jednak informacji na ich temat. Dlaczego? ponieważ z założenia pojawiają się one samoistnie i rzadko bywają zniekształcone, a to niestety patrząc na moje dzieciaki nie zawsze sprawdza się w praktyce.
Wymawiam poprawnie. Głoski K, G, H
Dziś na tapecie głoski tylnojęzykowe [K] [G] [H]. Ich prawidłowa wymowa powinna pojawić się w rozwoju mowy dziecka w okolicach 3 urodzin. Moim zdaniem to jedne z najtrudniejszych głosek do wypracowania w terapii z kilku powodów. Mianowicie wiele może być przyczyn ich niepoprawnej wymowy i długa może być droga do ich eliminacji, a w samym procesie terapeutycznym są dość “nieprzyjemne w wywoływaniu” dla dziecka, bo wymagają niejednokrotnie naszej ingerencji w tylnej części jamy ustnej, a to właśnie tam ulokowały się punkty spustowe wywołujące u człowieka odruch wymiotny.. ale od początku.
Wymawiam poprawnie. Wstęp
Wymawiam poprawnie! to projekt organizowany we współpracy z Edukacyjna.pl, w którym opisujemy dla Was zagadnienia związane z rozwojem mowy. W całym cyklu przyjrzymy się bliżej sprawnościom artykulacyjnym nabywanym przez dziecko od samogłosek aż po pełen rozwój systemu fonetyczno-fonlogicznego. Pokażemy Wam kilka prostych ćwiczeń i trików, by zachęcić malucha do ćwiczeń, przedstawimy gotowe propozycje pomocy, gry, książeczki i materiały, które mogą przydać się w pracy nad poprawną artykulacją zarówno logopedom, nauczycielom jak i rodzicom.