ABC afazji
Niniejsza publikacja to rodzaj poradnika dla wszystkich, którzy z problemami afazji stykają się na co dzień, a także dla tych, którzy chcą poznać bliżej...
Książka przedstawia interdyscyplinarne spojrzenie na rozwój mowy, łącząc wiedzę z logopedii, ortodoncji, neurologii i innych dziedzin. Omawia zależności między budową i funkcjonowaniem narządów mowy a artykulacją, odruchami, postawą ciała, oddychaniem i przyjmowaniem pokarmów. To kompleksowe kompendium wspierające diagnozę i terapię logopedyczną od okresu prenatalnego po dorastanie.
Logopedia dla Praktyków: jakość, efektywność i terapia oparta na dowodach.
Nienormatywna wymowa, podobnie jak zaburzenia oddychania czy połykania, często wiąże się z nieprawidłową budową narządów mowy. Struktura anatomiczna wpływa na funkcję, ale jednocześnie nieprawidłowe funkcjonowanie może prowadzić do zmian w budowie narządu żucia i artykulacji. W logopedii mówi się o czynnościach prymarnych – pojęciu, które opisuje te zależności. Koncepcja ta podkreśla ścisłe powiązania między niewerbalnymi aktywnościami przestrzeni orofacjalnej a rozwojem mowy.
Zależności te zostały potwierdzone dzięki połączeniu wiedzy z takich dziedzin jak ortodoncja, neurologia, pediatria, laryngologia i logopedia, a także na podstawie przeprowadzonych badań, w tym logopedycznych.
Czynności prymarne to zbiór wzajemnie powiązanych, niewerbalnych aktywności zachodzących w obrębie układu ustno-twarzowo-gardłowego, które odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu sprawności artykulacyjnej na różnych etapach życia człowieka.
W kolejnych rozdziałach monografii są prezentowane obszary interdyscyplinarnej wiedzy – od charakterystyki anatomii i fizjologii aparatu mowy po wskazanie związków między rozwojem artykulacji (lub jej zaburzeniami) a kształtowaniem odruchów w najwcześniejszym okresie życia, właściwą postawą, a także prawidłowym oddychaniem i spożywaniem pokarmów. […] Logopedzi dostają kompendium wiedzy, która pozwoli diagnozować dziecko od okresu prenatalnego po okres dorastania, szczególnie w zakresie zaburzeń rozwoju anatomii i funkcjonowania obszarów ze sfery orofacjalnej, oraz ułatwi postępowanie logopedyczne w ich normowaniu.
Z recenzji dr hab. Aliny Maciejewskiej, prof. UwS
Niniejsza publikacja to rodzaj poradnika dla wszystkich, którzy z problemami afazji stykają się na co dzień, a także dla tych, którzy chcą poznać bliżej...
Materiały do badania i arkusz
Metoda Gestów Obrazujących Ruchy Artykulatorów (©GORA) powstała […] po to, aby wesprzeć terapię logopedyczną dzieci z zaburzoną kinestezją artykulacyjną, jako pomoc w rozwiązaniu problemów w czuciu ułożenia narządów artykulacyjnych.
Książka oferuje praktyczne wskazówki i ćwiczenia dla logopedów, nauczycieli oraz rodziców, skupiając się na różnych wadach wymowy jak sygmatyzm, rotacyzm czy jąkanie. Zawiera teoretyczną wiedzę i gotowe scenariusze pracy z dzieckiem, a także propozycje zabaw logopedycznych.
Książka skupia się na roli komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) w pracy z dziećmi mającymi trudności w komunikacji werbalnej. Praktyczne rozwiązania oraz teoretyczne podstawy przedstawione przez autorów są nieocenione dla logopedów i innych specjalistów zajmujących się terapią osób z złożonymi potrzebami komunikacyjnymi. Według recenzji dr hab. Urszuli Mireckiej, książka ta stanowi cenny materiał edukacyjny dla studentów logopedii, psychologii i pedagogiki.
Publikacja omawia metody terapii logopedycznej dla osób z afazją, uwzględniając zaburzenia językowe i deficyty poznawcze. Proponuje praktyczne ćwiczenia i programy dostosowane do indywidualnych potrzeb pacjentów, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie na rehabilitację neurologopedyczną.
feedback Zgłoś komentarz