Jutro zostaję w domu. O fobii szkolnej dzieci i młodzieży - Stefano Vicari, Maria Pontillo, Szkoła Holden - Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Claudio, Marco i Chiara – trójka młodych bohaterów, których łączy jedno: przerażający lęk przed szkołą. Piętnastoletni Claudio doświadcza ataków paniki przy każdej odpowiedzi w klasie. Siedmioletni Marco nagle przestaje cieszyć się szkołą i płacze na samą myśl o tornistrze. Trzynastoletnia Chiara wymiotuje i odmawia chodzenia do szkoły z powodu dręczenia przez rówieśników.
Ich historie pokazują, czym naprawdę jest fobia szkolna – zaburzenie, które objawia się silnym lękiem, trudnościami z mówieniem, problemami ze snem i objawami somatycznymi, takimi jak drżenie rąk czy przyspieszone bicie serca. Brak wsparcia może wpływać nie tylko na wyniki w nauce, ale też na zdrowie i samopoczucie dziecka.
Książka łączy literackie opowieści z komentarzami ekspertów – psychiatry dzieci i młodzieży oraz psychoterapeutki poznawczo-behawioralnej. Specjaliści wyjaśniają przyczyny fobii szkolnej, sygnały ostrzegawcze, możliwe konsekwencje oraz skuteczne sposoby pomocy młodym ludziom.
Dla kogo jest ta książka?
- Dla rodziców i bliskich, którzy chcą zrozumieć lęk dziecka i nauczyć się, jak je wspierać.
- Dla pedagogów, nauczycieli i psychologów poszukujących praktycznych wskazówek pracy z uczniami.
- Dla młodzieży zmagającej się z fobią szkolną – aby poczuć, że nie są sami i lepiej zrozumieć swoje emocje.
W praktycznym przewodniku znajdują się konkretne informacje: czym jest fobia szkolna, jakie daje sygnały, jak reagować, na czym polega psychoterapia i jak mogą pomóc nauczyciele.
Jutro zostaję w domu to książka, która łączy wiedzę ekspercką z poruszającymi historiami młodych ludzi, oferując realne wsparcie każdemu, kto staje wobec problemu lęku przed szkołą.
Jutro zostaję w domu to książka, która pomaga zrozumieć, co kryje się za odmową chodzenia do szkoły – objawem, który często bywa mylnie interpretowany. To pozycja niezwykła, ponieważ łączy dwie rzadko spotykane w jednym tomie perspektywy: literacką narrację i fachowy, empatyczny komentarz specjalistów – psychoterapeutki i psychiatry dziecięcego.
Literacki opis, często pełen metafor i subtelnych detali, pozwala czytelnikowi wejść w świat przeżyć młodych bohaterów – poczuć ich lęk, wstyd, bezsilność. Równolegle komentarze specjalistyczne pomagają zrozumieć mechanizmy psychologiczne fobii szkolnej i połączyć je z innymi trudnościami: lękiem społecznym, separacyjnym, depresją, skutkami cyberprzemocy czy wtórnej izolacji.
To, co z pozoru wygląda jak opowiadanie, okazuje się głęboko terapeutycznym narzędziem – zarówno dla rodziców, nauczycieli i wychowawców, jak i dla samych nastolatków.
Książka nie tylko pokazuje, czym jest fobia szkolna, ale także uczy, jak o niej rozmawiać. Przypomina o roli, jaką w procesie zdrowienia odgrywają terapeuci, pedagodzy i rodzice – oferując konkretne wskazówki, jak rozpoznać sygnały alarmowe i jak reagować, zanim absencja szkolna przerodzi się w długotrwały kryzys psychiczny.
To książka, która nie upraszcza, nie moralizuje i nie ocenia. Uczy uważności, empatii i łączenia wielu perspektyw – pomaga spojrzeć na problem odmowy chodzenia do szkoły jako na złożony, wielowymiarowy komunikat młodego człowieka. Z całego serca polecam tę książkę specjalistom pracującym z dziećmi i młodzieżą – psychologom, pedagogom, terapeutom – ale przede wszystkim rodzicom i nauczycielom, którzy chcą być bliżej młodych ludzi i lepiej ich rozumieć.
Klaudia Siwek
psycholożka, psychoterapeutka, specjalistka psychoterapii dzieci i młodzieży
Od momentu, gdy zostałem Nauczycielem Roku, często słyszę pytania o swoje własne doświadczenia szkolne. Jakże często widzę rozszerzone ze zdumienia oczy osób, z którymi rozmawiam, gdy dzielę się tymi wspomnieniami i w pewnym momencie wspominam o... mojej fobii szkolnej. Jestem szczęśliwy, że teraz będę już mógł w końcu mówić: a tak swoją drogą jest pewna rewelacyjna książka, która właśnie ukazała się w Polsce, i która podejmuje temat fobii szkolnej w sposób absolutnie wyjątkowy. Szkoda, że w czasach, kiedy chodziłem do podstawówki, ani ja, ani moi rodzice, ani osoby mnie uczące nie mogły tej książki przeczytać. Czasu nie cofnę, a dzięki psychoterapii nie mam nawet takiej potrzeby. Cieszę się jednak przeogromnie, że książka ta będzie mogła pomóc osobom żyjącym tu i teraz, i to osobom w każdym wieku, nawet jeśli im się wydaje, że temat fobii szkolnej nie dotyczy ani ich życia, ani życia ich bliskich. Jednakże czytając między wierszami, można zobaczyć, że temat ten jest bliżej niż mogłoby się wydawać, i kto wie, być może to właśnie Ty jesteś osobą, dla której ta książka będzie wyspą, którą - być może nieświadomie - szukasz na mapie swego życia.
Przemysław Staroń
psycholog, laureat konkursu Nauczyciel Roku, autor książek
Stefano Vicari – profesor zwyczajny neuropsychiatrii dziecięcej na wydziale lekarskim Katolickiego Uniwersytetu Najświętszego Serca w Rzymie, ordynator złożonej jednostki operacyjnej neuropsychiatrii w jednym z instytutów rzymskiego Szpitala Pediatrycznego Dzieciątka Jezus. Członek założyciel instytutu neuropsychiatrii ReTe, a także członek komisji ministerialnych zajmujących się tematem zdrowia psychicznego w wieku rozwojowym.
Maria Pontillo – doktorka neuronauki poznawczej, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna pracująca w złożonej jednostce operacyjnej neuropsychiatrii w jednym z instytutów Szpitala Pediatrycznego Dzieciątka Jezus w Rzymie. Autorka wielu publikacji na temat zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji.
feedback Zgłoś komentarz