Nowy trening umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży z autyzmem lub ze specjalnymi potrzebami w zakresie umiejętności społecznych i komunikacji - Jed Baker - Harmonia
Szukasz sprawdzonego programu rozwijania umiejętności społecznych? Ta książka to kompleksowe narzędzie stworzone z myślą o dzieciach i nastolatkach, które potrzebują wsparcia w sferze społeczno-emocjonalnej. Opracowany przez dr. Jeda Bakera model opiera się na ponad 20 latach badań i doświadczenia w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu, a nowe wydanie zostało rozszerzone o potrzeby młodych osób z ADHD, zaburzeniami lękowymi, zaburzeniami nastroju, trudnościami w uczeniu się niewerbalnym i innymi wyzwaniami społecznymi.
W porównaniu z pierwszym wydaniem, nowa wersja książki oferuje nie tylko zaktualizowane wprowadzenie teoretyczne, ale przede wszystkim praktyczne wskazówki dotyczące:
- rozpoznawania emocji i oceny ich natężenia,
- radzenia sobie z lękiem, obniżonym nastrojem, obsesyjnymi myślami i zachowaniami kompulsywnymi,
- nawiązywania i podtrzymywania relacji koleżeńskich,
- korzystania z mediów społecznościowych, kontaktowania się z innymi oraz umawiania spotkań,
- rozwijania asertywności, empatycznego słuchania, pogłębiania relacji i dzielenia się osobistymi informacjami,
- bezpieczeństwa i wzajemnego szacunku w relacjach romantycznych.
Książka zawiera aż 92 lekcje poświęcone konkretnym umiejętnościom w sześciu obszarach:
- Radzenie sobie z trudnymi emocjami – frustracją, gniewem, lękiem, emocjami związanymi z zaburzeniami obsesyjno-kompulsywnymi, trudnościami w funkcjonowaniu społecznym i depresją.
- Komunikacja werbalna i niewerbalna.
- Zabawa i interakcje w grupie.
- Empatia, przyjaźń i uczucia romantyczne.
- Radzenie sobie z konfliktami.
- Postępowanie w nagłych wypadkach.
Nowe wydanie książki doktora Bakera to nie tylko zestaw zajęć TUS. Każdy rozdział jasno pokazuje kluczowe elementy skutecznego treningu umiejętności społecznych, w tym: budowanie motywacji, ustalanie odpowiednich celów, dopasowanie nauki do poziomu językowego ucznia, generalizację umiejętności, zwiększanie akceptacji wśród rówieśników oraz monitorowanie postępów.
To niezbędne narzędzie dla nauczycieli, psychologów, pedagogów oraz rodziców, którzy chcą skutecznie wspierać rozwój społeczny dzieci i młodzieży.
Recenzje drugiego wydania książki
Pierwsze wydanie Treningu umiejętności społecznych Jeda Bakera zawsze było dla mnie sprawdzoną, godną zaufania pozycją wśród książek na temat autyzmu. Niniejsze nowe wydanie kontynuuje tę tradycję. Mam niemałe wymagania, a ta publikacja nie tylko je spełnia, lecz daleko przewyższa! Dlaczego? Sam Jed podsumował to za mnie jednym zdaniem, pisząc: Stosowany przeze mnie model treningu umiejętności ewoluował od podejścia nastawionego na nauczanie umiejętności do podejścia nastawionego na nauczanie dzieci. Lata pracy dydaktycznej i badawczej autora zaowocowały wspaniałym zbiorem instrukcji, cennych dla każdego dziecka i nastolatka. Jed nie tylko opowiada o umiejętnościach społecznych – on z nich korzysta w codziennym życiu. Jest przemiłą osobą i doskonałym wzorem do naśladowania. Dowody na to mamy na każdej stronie tej książki.
dr Brenda Smith Myles,
badaczka i konsultantka w dziedzinie autyzmu, autorka wielu książek, w tym The hidden curriculum i Autism and difficult moments
Nowy trening umiejętności społecznych, opublikowany po 20 latach od pierwszej edycji książki, dostarcza nam aktualnych informacji na szereg tematów związanych z umiejętnościami społecznymi. Na tym jednak nie koniec. Autor prezentuje praktyczne, gruntownie przemyślane lekcje dotyczące rozmaitych kwestii, od zapraszania kolegów do zabawy po radzenie sobie z dokuczaniem. Jed to rzadki przypadek człowieka łączącego w sobie dogłębne zrozumienie badań naukowych z praktycznym doświadczeniem klinicznym. To książka po stokroć warta polecenia.
dr Cathy Pratt,
specjalistka stosowanej analizy zachowania (BCBA-D), Indiana Resource Center for Autism
Jeśli szukacie naprawdę skutecznego treningu umiejętności społecznych, to właśnie go znaleźliście! Jed Baker oparł ten długo i niecierpliwie oczekiwany poradnik na doświadczeniach z prowadzonymi przez siebie grupami treningowymi, które odnoszą ogromne sukcesy. Znajdziecie tu wszystko – począwszy od oceny diagnostycznej i strategii stosowanych w treningu umiejętności społecznych, przez generalizację umiejętności i kontrolę zachowania, aż po często niedoceniane znaczenie akceptacji rówieśniczej, nad którą pracujemy podczas treningu uwrażliwiającego. Natomiast trzon książki to lekcje, z których każda zawiera omówienie odrębnej umiejętności i ćwiczenia służące do jej doskonalenia. Trening obejmuje praktycznie wszystkie sytuacje społeczne, jakie tylko przyjdą wam do głowy. Książka Bakera to pozycja absolutnie obowiązkowa w biblioteczce każdego rodzica i specjalisty zajmującego się osobami z autyzmem!
Lori Shery,
prezeska i współzałożycielka organizacji ASPEN (Asperger Syndrome Education Network)
Ta jakże przyjazna dla użytkownika książka stanowi przebogate źródło praktycznych ćwiczeń dla rodziców i nauczycieli. Główna część tomu to omówienie przeszło 90 konkretnych umiejętności społecznych, które sprawiają problemy młodym ludziom z autyzmem i innymi zaburzeniami w komunikacji i kontaktach społecznych. Umiejętności zaprezentowano w wygodnym formacie – każdej poświęcono jedną stronę komentarza, natomiast na drugiej stronie znalazły się związane z nimi ćwiczenia. Osobny rozdział poświęcono kwestii uwrażliwienia i świadomości otoczenia, dzięki czemu niniejsza książka staje się kompletnym podręcznikiem do prowadzenia treningu umiejętności społecznych.
Diane Adreon,
wicedyrektorka Center for Autism and Related Disabilities, Uniwersytet Miami
To wspaniała książka, na każdej stronie wyczuwa się doświadczenie kliniczne i osobistą troskę doktora Bakera o podopiecznych z autyzmem. Poszczególne rozdziały zawierają mnóstwo przystępnych strategii, które pomogą nawiązać i utrzymać przyjaźnie, konkretne przykłady dotyczące różnych grup wiekowych oraz przejrzyste wskazówki na temat diagnozy i interwencji. Ta książka to niezbędna pomoc dla specjalistów, którzy na sesjach indywidualnych i grupowych oraz w codziennym życiu pragną rozwijać u swoich uczniów umiejętności społeczne i zdolność radzenia sobie z trudnościami.
dr Suzanne Buchanan,
psycholożka i specjalistka stosowanej analizy zachowania (BCBA) oraz mgr Jenna Miller, The New Jersey Center for Outreach and Services for the Autism Community (COSAC)
feedback Zgłoś komentarz