Ram-pam-pam. Zajęcia umuzykalniające
Kompletny zestaw dydaktyczny do pracy z dziećmi w przedszkolu, żłobku i terapii. Obejmuje oryginalną muzykę (pendrive), grzechotki, propozycje zajęć, kolorowanki i szkolenie online. Inspirowany teorią Gordona i badaniami Kolberga. Wspiera rozwój muzyczny, emocjonalny i społeczny dzieci – także tych ze specjalnymi potrzebami.
Ram-pam-pam. Zajęcia umuzykalniające - EI SYSTEM
Ram-pam-pam to kompletny, autorski zestaw materiałów dydaktycznych do prowadzenia zajęć umuzykalniających w przedszkolu. Stworzony z myślą o wszechstronnym rozwoju dzieci w każdym wieku przedszkolnym, idealnie sprawdza się również w pracy z maluchami w żłobku oraz dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Co zawiera zestaw Ram-pam-pam?
- Pendrive z oryginalnymi utworami muzycznymi, skomponowanymi i nagranymi specjalnie do pracy z dziećmi
- 10 kolorowych grzechotek, idealnych do zabaw rytmicznych i integracyjnych
- Ponad 100 propozycji zajęć i zabaw opartych na utworach z zestawu
- Karty pracy (kolorowanki), które można łączyć z innymi treściami edukacyjnymi
- Dostęp do szkolenia online: Umuzykalnianie metodą Gordona w grupie przedszkolnej, zakończonego certyfikatem
Korzyści dla nauczyciela:
- Zwiększenie zaangażowania dzieci w zajęcia
- Wyższa efektywność prowadzonych działań edukacyjnych
- Rozwój słuchu muzycznego dzieci z pasją do muzyki i szybsze odkrycie talentów
- Możliwość wykorzystania kart pracy w różnych kontekstach edukacyjnych
- Wprowadzenie dzieci w świat tradycyjnej muzyki ludowej
Korzyści dla dziecka:
- Rozwój emocjonalny, intelektualny, motoryczny i społeczny
- Doskonalenie pamięci muzycznej, rytmu i wyobraźni słuchowej
- Możliwość twórczej ekspresji i pracy z emocjami
- Nauka samoregulacji i redukcja agresywnych zachowań
- Wsparcie integracji sensorycznej
Dlaczego metoda Ram-pam-pam jest wyjątkowa?
Zestaw Ram-pam-pam powstał z inspiracji pracami amerykańskiego pedagoga Edwina E. Gordona oraz badaniami etnograficznymi Oskara Kolberga.
Kluczowym pojęciem w teorii Music Learning Theory (MLT) Gordona jest audiacja – czyli zdolność przyswajania i rozumienia usłyszanej muzyki. Odpowiednikiem audiacji w mowie jest myślenie. Nikt nie uczy nas myślenia wprost, ale rozwijamy tę umiejętność poprzez doświadczenia, poznawanie i łączenie faktów. Tak samo działa audiacja: to naturalny rozwój muzycznego myślenia, który można wspierać odpowiednimi bodźcami.
Podstawą procesu audiacji jest słuchanie muzyki. Następnie dziecko przechodzi do aktywnych działań muzycznych – śpiewania, improwizowania i komponowania z wykorzystaniem swojego pierwszego i najważniejszego instrumentu: głosu. Dopiero później przychodzi czas na naukę gry na instrumentach oraz teoretyczne zrozumienie muzyki.
Celem zajęć z wykorzystaniem zestawu Ram-pam-pam jest właśnie rozwijanie muzycznego myślenia, czyli audiacji. To dzięki niej dziecko zaczyna myśleć muzyką, a nie tylko ją powtarzać.
Jak wygląda praca z zestawem Ram-pam-pam?
Podczas zajęć umuzykalniających z wykorzystaniem zestawu Ram-pam-pam, dzieci mają okazję doświadczać bogatego świata muzyki – od prostych melodii inspirowanych polską muzyką ludową, przez muzykę rozrywkową i jazz, aż po utwory klasyczne. To różnorodność tonalności, rytmów i brzmień oraz ogromne bogactwo instrumentalne wyróżniają Ram-pam-pam spośród innych materiałów dydaktycznych.
W czasie zajęć dzieci słuchają, porównują i rozróżniają różne skale muzyczne, uczą się rozpoznawać zmiany metrum, tonacji oraz barwy dźwięku. Wszystko to dzieje się naturalnie – poprzez uważne słuchanie muzyki i reagowanie na nią.
Co ważne, utwory zawarte w zestawie nie zawierają tekstów – dzięki temu dzieci nie skupiają się na słowach, ale w pełni koncentrują się na dźwiękach. Melodie rozpoczynają się od różnorodnych, śpiewnych sylab, które pozwalają nauczycielowi nawiązać bezpośredni kontakt z każdym dzieckiem – niezależnie od jego wieku czy poziomu rozwoju.
Jak Ram-pam-pam wpływa na dzieci?
Dzieci kochają zajęcia z wykorzystaniem zestawu Ram-pam-pam. Muzyka wpływa pozytywnie na ich nastrój, emocje i zmysły, wspierając jednocześnie wszechstronny rozwój. Taniec, ruch, pląsy i muzyczne zabawy zaspokajają ich naturalną potrzebę aktywności, dając przy tym wytchnienie od codziennego wysiłku poznawczego.
Ram-pam-pam świetnie sprawdza się również w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi w spektrum autyzmu. Podczas zajęć dzieci skupiają się na rytmie – a ten porządkujący i przewidywalny element daje im poczucie bezpieczeństwa. Przewidywalność pomaga dzieciom z ASD lepiej rozumieć pewne wzorce, które są potrzebne na przykład w codziennej komunikacji.
Dzięki naśladowaniu terapeuty – który w sugestywny sposób inicjuje dźwięki i oczekuje na odpowiedź – dzieci uczą się naprzemienności, tak ważnej w budowaniu dialogu i relacji. To ogromny krok w stronę lepszego rozumienia świata i innych ludzi.
Dla kogo Ram-pam-pam będzie idealnym wyborem?
- dzieci w wieku przedszkolnym i żłobkowym
- dzieci w spektrum autyzmu
- dzieci z trudnościami w regulacji emocji
- dzieci przejawiające zachowania agresywne lub z trudnością w rozumieniu własnego ciała.
Kto korzysta z zestawu?
- nauczyciele wychowania przedszkolnego
- terapeuci i pedagodzy specjalni
- opiekunowie w żłobkach i klubach dziecięcych
- rodzice, którzy chcą rozwijać dziecko poprzez muzykę
Ram-pam-pam. Zajęcia umuzykalniające pozwalają na wieloaspektową terapię dzieci ze spektrum autyzmu. Terapia rozpoczęta w krótkim czasie przynosi najlepsze rezultaty. Nie można ignorować problemów związanych ze specyfiką autyzmu, może to doprowadzić do poważnego zaburzenia rozwoju i utrudnienia w codziennym funkcjonowaniu. Najważniejsza jest współpraca rodziców ze specjalistami, to pozwala na szersze zapoznanie się z problemem. Edukacja muzyczna dzieci jest niezwykle ważna. Zabawy z muzyką angażują 100% dzieci, ponieważ każdy lubi taką formę aktywności. Pani Katarzyna Goździewska opracowała autorski program oparty na repertuarze z Ram-pam-pam. Jest on proponowany dzieciom na terenie grupy przedszkolnej do zajęć terapeutycznych oraz edukacyjnych.
– terapeuta z Przedszkola nr 91 Bajka w Poznaniu
Z Ram-pam-pam każde dziecko może rozwinąć swój muzyczny potencjał – z radością, ruchem i wrażliwością!
- Producent
- EI SYSTEM
- Data premiery
- 2025
- Nr katalogowy
- 37022
- EAN
- 5906111736430
Informacje o Producencie
Nazwa: EI SYSTEM
Adres: ul. Św. Michała 43
Kod pocztowy: 61-119
Miasto: Poznań
Telefon: 61 817 50 50
Email: bok@eisystem.pl
feedback Zgłoś komentarz