Rok w sadzie i ogrodzie. Materiały dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną - Marta Pągowska - Harmonia
Publikacja Rok w sadzie i ogrodzie została przygotowana z myślą przede wszystkim o uczniach z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Może być jednak z powodzeniem wykorzystywana również w pracy edukacyjnej i terapeutycznej z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, które napotykają trudności w uczeniu się. Materiały te stanowią cenne wsparcie dla nauczycieli, pedagogów i terapeutów w placówkach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych – zarówno podczas zajęć edukacyjnych, jak i rewalidacyjnych.
Pracując z kartami, uczniowie obserwują zmiany zachodzące w świecie roślin w ciągu roku. Dowiadują się, że każda pora roku przynosi inne dary natury – warzywa, owoce i kwiaty. Opracowane zagadnienia obejmują m.in.: jesienne warzywa i owoce, przetwory, prace w sadzie i ogrodzie jesienią oraz wiosną, wiosenne kwiaty i nowalijki, majową łąkę, a także letni sad i ogród.
Zawarte w publikacji ćwiczenia obejmują różne obszary edukacji: polonistyczną, matematyczną i przyrodniczą. Wśród proponowanych zadań znajdują się m.in.:
- dopasowywanie etykiet do ilustracji,
- budowanie zdań według wzoru lub instrukcji nauczyciela,
- ćwiczenia słuchu fonematycznego,
- określanie relacji przestrzennych między obiektami,
- układanie ilustracji zgodnie z instrukcją lub wzorem,
- wyszukiwanie brakujących elementów,
- rozwiązywanie puzzli matematycznych,
- uzupełnianie szeregów,
- przeliczanie elementów oraz wykonywanie działań na konkretach w zakresie 20.
Zadania zostały opracowane w taki sposób, aby dzięki licznym przykładom ułatwiały utrwalanie wiedzy i rozwój różnorodnych umiejętności, w tym:
- doskonalenie czytania, pisania i liczenia,
- rozwijanie orientacji przestrzennej, pamięci i percepcji wzrokowej,
- ćwiczenie pamięci i percepcji słuchowej,
- ćwiczenie spostrzegawczości, uwagi i logicznego myślenia,
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz motoryki małej.
Materiał został opracowany zgodnie z podstawą programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
Marta Pągowska – doktor nauk humanistycznych, pedagog specjalny, terapeuta integracji sensorycznej z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością sprzężoną. Nauczyciel akademicki, autorka wielu materiałów dydaktycznych oraz publikacji naukowych związanych z edukacją, terapią i wsparciem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji, a w szczególności uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną.
feedback Zgłoś komentarz