Mówiące gazetki. Wrzesień
Materiały ćwiczeniowe na rewalidację i zajęcia rozwijające komunikowanie się dla osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.
Materiały ćwiczeniowe na rewalidację i zajęcia rozwijające komunikowanie się dla osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.
Treści tematyczne miesiąca MARZEC:
Teczka zawiera następujące elementy:
W pomocy tej zostały wykorzystane tablice dydaktyczne oraz symbole MÓWik, zawierające różne części mowy: rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki, co pozwala na tworzenie wypowiedzi jedno, dwu i trójelementowych. Zatem, wykorzystując Mówiące gazetki, nauczyciel, rodzic czy terapeuta mają możliwość modelowania prostych wypowiedzi podopiecznych z zakresu wielu różnych tematów.
Mówiące gazetki mogą stanowić również elementy dekoracyjne w klasie, gdzie uczniowie utrwalają podstawowe wiadomości z Podstawy programowej 2017 dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Słownictwo (symbole MÓWik) zaproponowane do danego tematu można wykorzystywać do wszystkich tablic w danej grupie tematycznej.
Tytuły poszczególnych tablic podpowiadają tematy zajęć, na przykład związane z aktualną porą roku czy uroczystościami w domu i szkole.
Użytkownik podczas pracy i ćwiczeń z pomocą dydaktyczną Mówiące gazetki rozszerza swoje słownictwo z zakresu dotyczącego najbliższego środowiska rodzinnego, społecznego i przyrodniczego. Pomoc Mówiące gazetki została podzielona na 10 teczek. Każda z nich przeznaczona jest do pracy w danym miesiącu roku szkolnego (od września do czerwca).
Każda tablica (fotografia lub obraz) i symbol MÓWik wyposażony jest w rzep do przyklejenia (na odwrocie). Dzięki temu rozwiązaniu elementy mogą być wielokrotnie umieszczane na klasowej tablicy mobilnej (dwustronna, tekstylna, szara) lub na ławce ucznia.
Nad każdym symbolem MÓWik umieszczony jest podpis. Takie rozwiązanie wspomaga umiejętność globalnego czytania (fotograficzne odczytywanie całych słów bez dzielenia ich na sylaby lub litery).
Równoczesne zestawienie tablicy i symbolu z podpisem pomaga w rozwoju percepcji wzrokowej, ułatwia lepsze spostrzeganie i rozumienie otaczającego świata.
Rozmiar tablic i symboli MÓWik pozwala na wykorzystanie ich również przez osoby z niepełnosprawnością ruchową, poruszających się na wózku inwalidzkim wyposażonym w stolik.
W symbolach MÓWik użyty został kod kolorów.
W trakcie budowania wypowiedzi zaleca się używania klucza Fitzgerald, czyli sposobu ustawiania symboli na tablicy w sposób, który odzwierciedla szyk wyrazów w prostym zdaniu pojedynczym (podmiot, orzeczenie, dopełnienie), tak, by ułatwić budowanie wypowiedzi.
Materiały ćwiczeniowe na rewalidację i zajęcia rozwijające komunikowanie się dla osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.
Materiały ćwiczeniowe na rewalidację i zajęcia rozwijające komunikowanie się dla osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.
Materiały ćwiczeniowe na rewalidację i zajęcia rozwijające komunikowanie się dla osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.
Materiały ćwiczeniowe na rewalidację i zajęcia rozwijające komunikowanie się dla osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.
Materiały ćwiczeniowe na rewalidację i zajęcia rozwijające komunikowanie się dla osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.
Materiały ćwiczeniowe na rewalidację i zajęcia rozwijające komunikowanie się dla osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.
Materiały ćwiczeniowe na rewalidację i zajęcia rozwijające komunikowanie się dla osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.
Materiały ćwiczeniowe na rewalidację i zajęcia rozwijające komunikowanie się dla osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.
Materiały ćwiczeniowe na rewalidację i zajęcia rozwijające komunikowanie się dla osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.
feedback Zgłoś komentarz