Witamy w dziale "Specjalista radzi". Publikujemy tu artykuły i materiały przygotowane przez specjalistów z zakresu edukacji, wychowania, logopedii i szeroko rozumianej terapii. Współpracujemy z osobami, które na co dzień zarówno w teorii, jak i w praktyce zajmują się tą tematyką i to właśnie te osoby dzielą się z Państwem swoją wiedzą i doświadczeniem.
Jako specjalistyczna księgarnia chcemy w ten sposób wspierać Państwa jako rodziców, nauczycieli i terapeutów. Mamy nadzieję, że będą tu Państwo zaglądać w poszukiwaniu odpowiedzi na różne pytania związane z rozwojem, wychowaniem i edukacją dzieci. Wierzymy, że prezentowane tu treści, okażą się dla Państwa pożyteczne i przydatne.
Mamo, patrz jak się rozwijam! #6 – Szeregowanie
To jedne z ćwiczeń, podczas których wykonywania aktywuje się i intensywniej pracuje lewa (bardzo upraszczając – “językowa”) półkula mózgu. Są więc dla niej wspaniałą gimnastyką! Lewa półkula mózgu pełni bardzo ważną rolę nie tylko w tworzeniu i odbieraniu mowy, ale także w nauce reguł społecznych, języków obcych, myśleniu logicznym i analitycznym. Podczas ćwiczeń szeregowania dziecko wykonuje wiele złożonych procesów myślowych angażujących lewą półkulę:
Mamo, patrz jak się rozwijam! #5 – Kategoryzowanie
Ćwiczenia kategoryzacji są nieodłącznym elementem terapii logopedycznej dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – aktywują pracę lewej półkuli, zmuszają ją do zwiększonego wysiłku. Same w sobie nie są “ćwiczeniami”, a jedynie zabawą, która angażuje dziecko i nie uświadamia mu co w danym momencie ćwiczy.
Mamo, patrz jak się rozwijam! #4 – Duża motoryka
Duża motoryka jest pierwotna w stosunku małej – rozwija się wcześniej (pierwsze próby stania, samodzielnego chodzenia maluszków), a jej prawidłowe funkcjonowanie będzie dobrym gruntem do rozwoju motoryki małej. To istotna informacja zarówno dla rodziców jak i terapeutów. Fakty dotyczące etapów rozwoju motorycznego dziecka będą wiele wnosić podczas diagnozy logopedycznej. Z kolei opóźnienia rozwoju motorycznego powinny wyczulić rodziców by skontrolować, czy wszystko przebiega prawidłowo.
Mamo, patrz jak się rozwijam! #3 – Mała motoryka
Jeśli Twoje dziecko jest już w wieku wczesnoszkolnym, a rysowanie szlaczków, nauka pisania, malowanie to dla niego koszmar, warto spróbować poćwiczyć małą motorykę i odkryć przyczynę trudności. Pomoce przeznaczone do tego są tak skonstruowane, że dziecko fantastycznie bawi się bez poczucia, że jest to nauka. Jedno jest pewne – takie ćwiczenia na pewno mu nie zaszkodzą, a mogą tylko pomóc.
Mamo, patrz jak się rozwijam! #1 – Analiza wzrokowa
Czym jest analiza wzrokowa? Obejrzyjcie razem z dzieckiem kolorową książeczkę, weźcie klocki, kolorowankę. Maluch pomija prawą lub lewą stronę w obserwacji? Jeśli zauważysz to w wielu jego działaniach, będzie to informacją bardzo niepokojącą. Zwróć uwagę także czy Twoje dziecko nie ma problemów z zauważeniem drobnych elementów znajdujących się na obrazkach, czy nie przestawia/opuszcza/myli liter lub sylab w wyrazach oraz wyrazów w zdaniach. Powodem do niepokoju będzie także niezauważenie przez dziecko szczegółów różniących dwa obrazki.
Wymawiam poprawnie. Głoski CZ, DŻ, SZ, RZ
Nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych (takich, których wymowa wymaga zbliżenia do siebie górnych i dolnych zębów oraz odpowiedniego ułożenia języka oraz warg) jest dość powszechna u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W języku polskim znajdziemy kilkanaście głosek dentalizowanych, które podzielić możemy na: głoski szumiące (CZ DŻ SZ RZ), głoski ciszące (Ć DŹ Ś Ź) oraz głoski syczące (C DZ S Z). Każdy z szeregów charakteryzuje się odmiennym sposobem artykulacji i pojawia się w rozwoju mowy w innym czasie, pierwsze głoski jakie usłyszymy w mowie dziecka to najczęściej CISZKI, później SYCZKI, a na końcu SZUMKI i taka kolejność wynika ze stopnia trudności jaki buzia dziecka oraz sam język muszą włożyć w ich artykulację.
Wymawiam poprawnie. Głoski P, B
Dzisiaj o głoskach wybuchowych dosłownie i w przenośni. W związku z tym, że w rozwoju mowy pojawiają się jako jedne z pierwszych (bo przecież już niemowlaki gaworzą przeuroczym BABABA PAPAPA MAMAMA i tak dalej), rzadko zdarza się ich deformacja u dzieci starszych.. ale rzadko, nie oznacza nigdy. Jeśli spotkacie się z trudnościami w wymowie głosek zwarto-wybuchowych najpewniej usłyszycie w zastępstwie głoskę F lub W, czasem H, a czasem zupełnie nic, bo głoski te lubią być w mowie zwyczajnie pomijane.
Wymawiam poprawnie. Głoski C, DZ, S, Z
Nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych (takich, których wymowa wymaga zbliżenia do siebie górnych i dolnych zębów oraz odpowiedniego ułożenia języka oraz warg) jest dość powszechna u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W języku polskim znajdziemy kilkanaście głosek dentalizowanych, które podzielić możemy na: głoski szumiące (CZ DŻ SZ RZ), głoski ciszące (Ć DŹ Ś Ź) oraz głoski syczące (C DZ S Z).
Wymawiam poprawnie. Głoski T, D
Do tej pory na swojej logopedycznej drodze spotkałam jedno jedyne dziecko, które miało problem z artykulacją głosek [T] [D]. Nie mówię tutaj o dzieciach, które wypowiadają tę głoskę w sposób nieprawidłowy, gdy język wchodzi między zęby albo układa się w niewłaściwym miejscu. Ten temat zostawimy sobie na inne okoliczności. Mowa o dziecku, które głosek [T] i [D] nie potrafi wypowiedzieć i konsekwentnie zamieniało je na [K] [G].
Wymawiam poprawnie. Głoski F, W
Dziś szybki wpis o zabawach artykulacyjnych wspomagających wymowę głosek wargowo-zębowych [F] i [W]. Wadliwa realizacja z jaką spotykam się najczęściej to ich brak bądź zamiana na głoski [P], [B], [H] bądź [Ł] więc bez trudu usłyszycie, że “na morzu była duża pala” albo że “w ZOO można zobaczyć hokę” a później “spać w hotelu w czasie hakacji”.