Dyskalkulia. Ćwiczenia umiejętności matematycznych. Część 1  1
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Dyskalkulia. Ćwiczenia umiejętności matematycznych. Część 1

Witold Szwajkowski

Karty pracy DYSKALKULIA to sprawdzona pomoc dla dzieci, którym wykonywanie operacji matematycznych sprawia trudność. Zbiór polecamy dla uczniów klas 1-3. Ćwiczenia...

32,00 zł Brutto

30,48 zł Netto

block Chwilowo niedostępny
tag_faces 64 pkt w Programie Lojalnościowym
Opis

Karty pracy DYSKALKULIA to sprawdzona pomoc dla dzieci, którym wykonywanie operacji matematycznych sprawia trudność. Zbiór polecamy dla uczniów klas 1-3.

Ćwiczenia służą jako pomoc w rozwijaniu umiejętności:

  • rozumienia i nazywania pojęć oraz relacji matematycznych,
  • manipulowania obrazkowymi obiektami w celach matematycznych,
  • obliczania liczebności zbioru,
  • porównywania ilości i wielkości,
  • szeregowania obiektów w kolejności rosnącej lub malejącej,
  • wskazywania, który z porównywanych obiektów jest mniejszy, większy, tej samej wielkości.

Dyskalkulia może mieć wiele objawów. Nie wszystkie muszą występować u każdej osoby, u której zdiagnozowano problemy z rozwijaniem umiejętności matematycznych. Klasyfikacji dyskalkulii na kilka typów dokonał słowacki neuropsycholog Ladislav Koąč. Wyróżnił dyskalkulię werbalną, leksykalną, graficzną, wykonawczą, pojęciowo-poznawczą i operacyjną.

Ćwiczenia z tego zbioru służą jako pomoc w rozwijaniu umiejętności rozumienia i nazywania pojęć oraz relacji matematycznych, w tym ilościowych oraz przestrzennych, których deficyty nazywane są dyskalkulią werbalną (słowną). Problemy wielu dzieci z rozwiązywaniem zadań często nie wynikają z braku umiejętności liczenia czy rozumienia różnych aspektów liczby, lecz z braku zrozumienia takich pojęć jak: "wyższy", "niższy", "dwa razy więcej", "o trzy mniej", "co trzeci", "odległość", "różnica" i wielu innych, które dla przeciętnego człowieka wydają się oczywiste i nie wymagające wyjaśnień. Wykonując ćwiczenia z tego zbioru, dzieci zetkną się z wymienionymi oraz wieloma innymi pojęciami z zakresu relacji matematycznych w praktycznym kontekście, wymagającym od nich czynnego zaangażowania.

Dodatkowo ćwiczenia pomogą rozwijać umiejętność manipulowania obrazkowymi obiektami w celach matematycznych, obliczania liczebności zbioru, porównywania ilości i wielkości, szeregowania obiektów w kolejności rosnącej lub malejącej, wskazywania, który z porównywanych obiektów jest mniejszy, większy, które obiekty są tej samej wielkości. Deficyty tych umiejętności nazwane są dyskalkulią wykonawczą.

Ćwiczenia zostały opracowane tak, aby w każdym z nich trzeba było pokolorować obiekty zgodnie z poleceniem, dokonując obserwacji lub wykonując proste obliczenia. Używanie kolorów sprzyja także przyswajaniu realizowanych zagadnień oraz ułatwia osobie pracującej z dzieckiem ocenę poprawności wykonania zadania. Do zapisywania samych obliczeń i ich wyników dziecko nie musi używać cyfr ani symboli matematycznych, ale musi zrozumieć interpretację liczb i pojęć w kontekście danego zadania. Celem takiego rozwiązania jest oddzielenie ewentualnych wniosków dotyczących dyskalkulii werbalnej i wykonawczej od jej innych typów, takich jak dyskalkulia leksykalna i graficzna, które związane są właśnie z trudnościami z zapisywaniem i odczytywaniem symboli matematycznych. Inaczej mówiąc, warto upewnić się, czy dziecko faktycznie ma trudności w operowaniu zapisem matematycznym, czy nie rozumie samego sensu operacji, które są opisane symbolami matematycznymi.

Szczegóły
WIR
Wydawnictwo
WIR
Autor
Witold Szwajkowski
Data premiery
2016
ISBN
978836239325
Format
A4
Stron
40
Okładka
miękka
chat Komentarze (0)