W ogrodzie dźwięków języka polskiego
Bożena Kołcun
Program profilaktyczno-terapeutyczny do kształtowania świadomości fonologicznej i artykulacyjnej głosek.
W ogrodzie dźwięków języka polskiego. Program profilaktyczno-terapeutyczny do kształtowania świadomości fonologicznej i artykulacyjnej głosek
Książka prezentuje wszystkie dźwięki języka polskiego. Zawiera wiele:
słów,
zdań,
opowiadań,
rymowanek,
wierszyków,
wyliczanek,
historyjek,
obrazków do słownego opisywania,
zabaw i ćwiczeń kształcących polską mowę.
Życzymy „…aby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa”.
Podstawowe założenie ćwiczeń proponowanych dzieciom z zaburzeniami artykulacji w recenzowanej
publikacji dotyczy nie tylko rozpoznawania samych cech dystynktywnych głoski,
ale – zgodnie z etapami nabywania mowy i języka – również tworzenia wyrazów, zdań i tekstów
oraz rozwiązywania zadań językowych poprzez pomysł literacki i zabawę.
Przedstawione ćwiczenia zgodnie z zamiarem autorki ułożone są według klucza: głoska/
fonem–litera–wyraz–tekst. Klucz ten jest oparty na psycholingwistycznych teoriach rozwoju
językowego, według których dziecko po opanowaniu języka mówionego przechodzi na wyższy
poziom komunikowania się: poznaje litery jako znaki graficzne głosek, uświadamia sobie
budowę wyrazów i zdań. Następnie tworzy wielozdaniowe komunikaty i teksty o różnej funkcji.
W części teoretycznej książki uwidacznia się troska autorki o zatracenie przez dzieci radości
z zabaw językowych. Każde ćwiczenie zaproponowane w publikacji może być bazą do dalszych
zabaw językowo-literackich, stanowi ramę do zmiany materiału werbalnego i wprowadzania
tego samego ćwiczenia przy innym, trudniejszym materiale słownym. Ćwiczenia można
przeprowadzić w ciągu jednego godzinnego spotkania terapeutycznego. Warto je połączyć
z plastycznymi i ruchowymi formami aktywności dziecka, tym samym oddziałując polisensorycznie
na proces uczenia się. Ćwiczenia zaproponowane w książce są w zasadzie planem
terapii logopedycznej z gotowymi wzorami zabaw i ćwiczeń językowych. I choćby z tego powodu
warto po tę publikację sięgnąć.
dr n. hum. Ewa Boksa
(fragment recenzji)
Bożena Kołcun jest psychologiem, logopedą, terapeutą dysleksji rozwojowej (absolwentka
UMCS w Lublinie w zakresie psychologii, podyplomowych studiów w zakresie surdologopedii
i afazjologii oraz diagnozy i terapii dysleksji rozwojowej). Zajmuje się diagnozą psychologiczną,
diagnozą dysleksji rozwojowej, dyskalkulii, problemów rozwojowych i edukacyjnych
dzieci i młodzieży z wadami słuchu, wzroku i mowy. Prowadzi terapię logopedyczną.
Przeprowadza komputerowe badania słuchu.
- Producent
- Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP
- Autor
- Bożena Kołcun
- Data premiery
- 2021
- ISBN
- 9788371733703
- Format
- A4
- Stron
- 467
- Okładka
- miękka
- Nr katalogowy
- 32287
Wierszyki ćwiczące głoski k, g, f, w, p, b, r, t, d
Wierszyki ćwiczące głoski l, ł, m, n, ń, ni
Zostań mistrzem ortografii. Zbiór dyktand do praktycznej nauki poprawnej pisowni
dla ucznia, rodzica i nauczyciela
Wierszyki ćwiczące samogłoski a, e, i, o, ó, u, y
Ortograficzne rymowanki z labiryntami
Ortograficzne rymowanki z labiryntami sprawiają, że dziecko zapamiętuje proste wierszyki. Analizuje ich treść, by poprawnie zbudować wynikające z niej zdanie.
feedback Zgłoś komentarz