Eduterapeutica Lux. Pomoc psychologiczna. Dla klas 1-8
praca zbiorowa
To kompleksowy pakiet materiałów dla psychologów, pedagogów, nauczycieli i dyrektorów szkół, mający na celu wspieranie zdrowia psychicznego uczniów w klasach 1-8. Obejmuje scenariusze zajęć, poradniki, narzędzia przesiewowe oraz ćwiczenia multimedialne, skupiając się na profilaktyce i wczesnym rozpoznawaniu zaburzeń, takich jak lęk, depresja czy zachowania autoagresywne. Pakiet wspiera również współpracę z rodzicami oraz dostarcza inspiracji do działań prozdrowotnych w szkole.
Eduterapeutica Lux. Pomoc psychologiczna. Dla klas 1-8 - EI SYSTEM
Eduterapeutica Lux to obszerny zbiór konspektów, scenariuszy kart pracy, mini-poradników oraz innych pomocy dydaktycznych, skoncentrowany na temacie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Jest to multimedialny pakiet, który umożliwia planowe i kompleksowe wdrożenie działań wspierających zdrowie psychiczne uczniów szkół podstawowych. Pakiet oferuje szeroki wybór materiałów dostępnych zarówno w wersji tradycyjnej, jak i elektronicznej.
Adresaci pakietu Pomoc psychologiczna:
-
Psychologowie i pedagodzy szkolni – stanowią pierwszą linię wsparcia, a materiały zawarte w pakiecie umożliwiają im systematyzację wiedzy specjalistycznej oraz skuteczniejsze wdrażanie odpowiednich technik i narzędzi w pracy z uczniami.
-
Nauczyciele (wychowawcy i przedmiotowi) – mają możliwość poszerzenia wiedzy i skutecznego podejmowania działań pomocowych oraz realizacji zajęć wychowawczych i profilaktycznych. Pomaga im to także kształtować zdrowe nawyki psychiczne w społeczności szkolnej.
-
Dyrektorzy szkół – odpowiedzialni za promocję zdrowia psychicznego, mogą korzystać z gotowego planu profilaktycznego jako punktu wyjścia do budowania organizacji wspierającej zdrowie psychiczne zarówno uczniów, jak i personelu.
-
Uczniowie – dzięki ćwiczeniom i materiałom psychoedukacyjnym, uczniowie mogą zwiększyć świadomość w zakresie zdrowia psychicznego i rozwijać zasoby potrzebne do radzenia sobie z trudnościami oraz udzielania wsparcia rówieśnikom.
Kluczowe obszary wsparcia w pakiecie Pomoc psychologiczna:
-
Zaburzenia nastroju – materiały w przystępny sposób wyjaśniają mechanizm nastroju, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie oraz oferują techniki wspierające poprawę nastroju i regulację emocji. Wprowadzone są także narzędzia do wstępnej oceny nastroju ucznia.
-
Lęk i ataki paniki – moduł ten przybliża pojęcie lęku, jego wpływ na uczniów, a także dostarcza technik pomagających radzić sobie z lękiem i przeciwdziałać zachowaniom unikowym. Uwzględniono także narzędzia do oceny ryzyka lękowego.
-
Depresja – zawiera informacje o przyczynach depresji, objawach specyficznych dla dzieci i młodzieży oraz metodach wsparcia uczniów. Pakiet oferuje także narzędzia pozwalające na wczesne rozpoznanie depresji lub jej ryzyka.
-
Samookaleczenia i zachowania samobójcze – materiał opisuje mechanizmy zachowań autoagresywnych oraz dostarcza informacji o sygnałach ostrzegawczych, jak również metod wsparcia w sytuacjach kryzysowych. Pakiet zawiera narzędzia do oceny ryzyka samookaleczeń i samobójstw.
Pakiet Pomoc psychologiczna obejmuje profilaktykę:
- Uniwersalną – dla wszystkich uczniów,
- Selektywną – dla uczniów z grupy ryzyka,
- Wybiórczą – dla uczniów z widocznymi objawami problemów psychicznych.
Zawartość pakietu:
Na każdy obszar tematyczny składa się zestaw materiałów i narzędzi pracy:
- Mini-poradniki – 17 mini-poradników z najważniejszymi informacjami, gotowymi do wdrożenia.
- Procedury postępowania – 4 schematy działania na wypadek sytuacji wymagających interwencji.
- Ulotki dla rodziców – 7 ulotek spójnych z materiałami dla nauczyciela, dla wsparcia współpracy.
- Narzędzia i testy przesiewowe – 10 podstawowych narzędzi wspierających diagnozę.
- Scenariusze zajęć psychoedukacyjnych – 8 gotowych scenariuszy zajęć.
- Ćwiczenia multimedialne – 35 ćwiczeń do wykorzystania podczas zajęć wychowawczych.
- Kalendarz ścienny z pomysłami na konkursy i projekty – 40 pomysłów na konkursy oraz 40 na projekty uczniowskie.
Kluczowe pytania, na które znajdziesz odpowiedzi w pakiecie:
- Jak radzić sobie po śmierci samobójczej ucznia w szkole?
- Jak rozmawiać z uczniem i rodzicem w celu nakłonienia do skorzystania z diagnozy psychiatrycznej?
- Jak chronić uczniów przed wyczerpującym kontaktem z osobą z zaburzeniami depresyjnymi?
- Jak dbać o własne zdrowie psychiczne (nauczyciela) ?
- Jak prowadzić zajęcia z uczniami z chorobą psychiczną?
Korzyści dla pedagoga i psychologa:
- Lepsze wsparcie zdrowia psychicznego uczniów – dzięki materiałom, pedagodzy mogą lepiej rozpoznawać i reagować na problemy uczniów.
- Wczesne rozpoznawanie problemów – narzędzia pozwalają na wcześniejszą identyfikację zagrożeń.
- Wsparcie w sytuacjach kryzysowych – procedury pomagają podejmować odpowiednie kroki.
- Ułatwienie współpracy z rodzicami – materiały oferują wskazówki dotyczące komunikacji i wsparcia ucznia w domu.
- Sprawniejsze prowadzenie zajęć profilaktycznych – gotowe scenariusze pomagają w budowaniu zdrowych nawyków.
- Inspiracja do działań prozdrowotnych – propozycje konkursów i projektów aktywizują uczniów i promują zdrowie psychiczne w szkole.
Geneza produktu i problem pomocy psychologicznej w szkołach podstawowych
Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży ma bezpośredni wpływ na ich umiejętność radzenia sobie z emocjami, a także na ich motywację i zdolność podejmowania decyzji, co wpływa na cały proces kształcenia. Niestety, coraz więcej uczniów ma trudności z zapamiętywaniem nawet najprostszych informacji, nie potrafi powiedzieć, o czym była lekcja, ani podsumować w jednym zdaniu, co z niej zapamiętali.
W 2023 roku opublikowano kompleksowy raport dotyczący kondycji psychicznej polskich uczniów*. Wynika z niego, że przeszło 50% dzieci i młodzieży nie ma motywacji do działania. Dane dotyczące zaburzeń zdrowia psychicznego przerażają swoją skalą:
- 41,9% badanych przyznało, że w ich najbliższym otoczeniu ktoś mówił o samobójstwie, podjął próbę samobójczą lub popełnił samobójstwo,
- 39,2% uczniów myślało o podjęciu próby samobójczej,
- 29,3% uczniów ma podejrzenie depresji,
- 25,9% uczniów przyznaje, że mówiło o samobójstwie,
- 20,1% młodych osób przyznaje, że nie chce im się żyć,
- 18,6% uczniów planowało samobójstwo,
- 8,8% podjęło próbę samobójczą.
Mając na uwadze powyższe dane oraz wiedząc, że zdrowie psychiczne jest podstawą funkcjonowania i rozwoju człowieka, a jego zaburzenia wpływają na rozwój wszystkich sfer funkcjonowania, wraz z zespołem psychologów i pedagogów przygotowano pakiet multimedialny Pomoc psychologiczna.
* Dębski M., Flis J. (2023). MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym. Raport z badania dotyczącego zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodych ludzi w Polsce, Fundacja UNAWEZA, Warszawa
- Producent
- EI SYSTEM
- Autor
- praca zbiorowa
- Data premiery
- 2024
- Nr katalogowy
- 36485
- Opakowanie
- Pudełko
feedback Zgłoś komentarz