Sylaby i zdania do pisania. Karty pracy dla klasy 1
Agnieszka Fabisiak-Majcher , Elżbieta Ławczys
Zestaw jest obszerną i gruntownie przemyślaną pomocą w nauce pisania. Autorki, korzystając z własnych doświadczeń językoznawczych i logopedycznych, opracowały zbiór kart pracy, który wesprze pierwszoklasistów w rozwijaniu umiejętności pisania. Aby ułatwić ten proces, w pierwszej części zestawu zawarto około 200 prostych zdań, zbudowanych z sylab otwartych. Następnie, stopniowo, wprowadzane są trudniejsze, bardziej rozbudowane konstrukcje.
Opracowane w odpowiedniej kolejności sylaby i zdania można przepisywać, pisać z pamięci lub ze słuchu (dyktanda). Przepracowanie materiału kart pracy zgodnie z zaproponowanym planem znacznie poprawi umiejętność pisania.
Zbiór polecamy nauczycielom, logopedom i rodzicom.
Jak pracować z kartami?
Przykładowy zestaw ćwiczeń do jednej z kart:
1. Czytanie/przepisywanie: Nauczyciel/rodzic podaje dziecku kartę i prosi:
Przeczytaj sylaby i przepisz. (Dziecko czyta jedną sylabę i pisze).
Przeczytaj zdania i przepisz. (Dziecko czyta jedno zdanie i przepisuje).
2. Pisanie z pamięci: nauczyciel/rodzic podaje dziecku kartę, dziecko czyta, nauczyciel zasłania przeczytane zdanie (sylaby) i prosi, by dziecko zapisało z pamięci.
3. Dyktowanie: nauczyciel/rodzic dyktuje zdania z karty lub z zestawu dyktand (str. 79).
Podczas czytania/dyktowania należy pamiętać o całościowym przeczytaniu sylaby (nie głoskowaniu). Kolejność wprowadzanych głosek jest dobrana według narastania trudności.
Materiał został podzielony na cztery poziomy:
POZIOM 1 - "Sylaby otwarte"
strony: 1-39, w tym:
Str. 1 - zdania dwuwyrazowe; wyrazy dwusylabowe, zdania zbudowane z sylab otwartych - typu my-je, bez dwuznaków, spółgłosek miękkich i grup spółgłoskowych. Str. 2-9 - zdania trójwyrazowe, wyrazy dwusylabowe: sylaby otwarte, bez dwuznaków, spółgłosek miękkich i grup spółgłoskowych.
Str. 10-39 (od str. 18. wprowadzono "r") zdania trójwyrazowe (i więcej), wyrazy dwusylabowe lub trójsylabowe; sylaby otwarte, bez dwuznaków, spółgłosek miękkich i grup spółgłoskowych.
POZIOM 2 - "Sylaby otwarte, zamknięte i obudowane spółgłoskami"
Strony: 40-53, w tym:
Zdania zbudowane z sylab otwartych i obudowanych spółgłoskami - typu fo-tel, bez dwuznaków, spółgłosek miękkich i grup spółgłoskowych. Od str. 45 wprowadzono proste grupy spółgłoskowe.
POZIOM 3 - "Trudne głoski języka polskiego"
Strony: 54 - 78, w tym:
Wprowadzono trudne głoski języka polskiego "sz", "ż", "rz", "h", "ch", "ł", "c/dz", "ś", "ź", "ć", "ć"/"dź", "ń" oraz sylaby i zdania ze spółgłoskami zmiękczonymi p`, b`, m`, f`, w`.
Ponadto: zdania z samogłoskami "ą", "ę", spółgłoski ubezdźwięczniające się na końcu wyrazu: p/b, t/d, f/w, s/z, k/g, c/dz , sz/rz, ć/dź.
Podczas pracy z kartami z "ż", "rz", "h", "ch" trzeba pamiętać, że na tym poziomie musimy dziecku powiedzieć, że zapisujemy sylaby z "ż", "rz", "h", "ch" - dziecko nie jest w stanie na tym poziomie nauczania zastosować reguł ortografii, nie potrafi ustalić różnicy w zapisie sylab, np. "rza" czy "ża", nie znając znaczenia. Możemy też zrezygnować z dyktowania, a pozostać tylko przy przepisywaniu sylab, zdań lub pisaniu (odwzorowywaniu) z pamięci (pokazanego wzoru).
POZIOM 4 - Zdania do podyktowania
(rozszerzone zdania z kart pracy)
Str. 79-80 - Zestaw zdań do podyktowania.
- Producent
- WIR
- Autor
- Agnieszka Fabisiak-Majcher, Elżbieta Ławczys
- Data premiery
- 2017
- ISBN
- 9788365423214
- Format
- A4
- Stron
- 80
- Okładka
- miękka
feedback Zgłoś komentarz