Garść radości, szczypta złości
Zabawy i ćwiczenia pomagające zrozumieć i oswoić emocje.
Książka skupia się na zespole ADHD, wyjaśniając jego przyczyny, przebieg oraz skutki. Specjaliści oferują praktyczne porady dla rodziców dotyczące wychowania dzieci z ADHD oraz informacje na temat terapii i współpracy ze szkołą. Pomaga rodzicom zrozumieć i zarządzać objawami ADHD, jednocześnie zmniejszając ich poczucie winy i zwiększając poczucie kompetencji.
ADHD to najczęstsze zaburzenie rozwojowe – dotyka 5% dzieci. ADHD ze względu na swoje objawy utrudnia osiągnięcie sukcesów szkolnych, zawodowych, towarzyskich. Nasilenie objawów ADHD zmniejsza się z upływem czasu. Wczesne rozpoczęcie terapii indywidualnej dziecka oraz terapii rodzinnej znacząco zwiększa szansę na zmianę zachowania dziecka.
Proces leczenia zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi to równoczesna praca z dzieckiem, rodzicami i szkołą. Ważne jest zatem dostarczenie rodzicom i wychowawcom informacji o zaburzeniu dziecka, jego przyczynach, przebiegu i ewentualnych następstwach, a także – lub może przede wszystkim – o procesie terapii i ich własnym w nim udziale.
Książka - napisana przez znakomity zespół, który od dawna zajmuje się dziećmi z ADHD i prowadzi właściwie jedyną specjalistyczną poradnię w Polsce - dostarcza uporządkowanej wiedzy na temat zespołu nadpobudliwości psychoruchowej, jego etiologii i mechanizmu powstawania. Tym samym uwalnia ona rodziców, przynajmniej w części, z poczucia winy i pozwala na zaprzestanie zadawania ciągłych pytań: "Co złego zrobiliśmy?" i "Jaki jest nasz udział w powstawaniu tego schorzenia?". Równocześnie jednak uświadamia, jak różnego rodzaju działania wychowawcze, często stosowane w dobrej wierze, mogą wzmacniać objawy zaburzenia, a także wskazuje, jak temu zapobiegać.
Obok opisu stosowanych metod edukacyjnych, psychoterapeutycznych i farmakologicznych, zawiera także wiele cennych i praktycznych uwag, na przykład kiedy i jak chwalić dziecko oraz za co. Te praktyczne uwagi, które mają pomagać rodzicom w radzeniu sobie z trudem wychowania dzieci nadpobudliwych ruchowo i mających problemy z utrzymaniem uwagi, są jednocześnie na tyle ogólne, że mogą z nich skorzystać wszyscy rodzice przeżywający trudności wychowawcze lub po prostu niepewni, jak postępować z dziećmi. Autorzy dostarczają również informacji na temat objawów zespołu ADHD w dorosłym życiu.
Lektura stwarza szansę, że rodzice dzieci nadpobudliwych psychoruchowo poczują się w pełni kompetentnymi i – parafrazując termin Winnicotta – "wystarczająco dobrymi rodzicami". Dlatego książka ta jest tak ważna i potrzebna.
z Przedmowy Prof. dr hab. n. med. Ireny Namysłowskiej (Konsultant Krajowy w dziedzinie Psychiatrii Dzieci i Młodzieży)
Zabawy i ćwiczenia pomagające zrozumieć i oswoić emocje.
Program terapii i wspomagania rozwoju oraz scenariusze zajęć.
60 ćwiczeń, które pomogą dziecku w samoregulacji, koncentracji i odnoszeniu sukcesów.
Gra ta, dedykowana uczniom z trudnościami w dostosowaniu zachowania i interpretacji emocji, oraz grupom socjoterapeutycznym i zespołom klasowym, ma na celu rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych. Pielęgnowanie relacji, rozwijanie samoświadomości, identyfikacja emocji i umiejętność rozwiązywania problemów są istotnymi elementami profilaktyki zdrowia psychicznego.
Książka oferuje młodzieży praktyczne porady i strategie do radzenia sobie z trudnościami związanymi z ADHD. Czytelnik dowie się, jak kontrolować impulsy, organizować czas, radzić sobie z lękiem i odnajdywać równowagę emocjonalną. Ponadto zachęca do odkrywania i wykorzystywania ukrytych talentów.
Książka oferuje praktyczne metody radzenia sobie z trudnymi zachowaniami dzieci, takimi jak wybuchy złości, unikanie obowiązków czy niewłaściwe zachowanie w szkole, bazując na wieloletnim doświadczeniu autorów w pracy z dziećmi.
feedback Zgłoś komentarz