Praktyczny poradnik terapii wad wymowy
zoom_out_map
chevron_left chevron_right
-10%

Praktyczny poradnik terapii wad wymowy

Sandra Glej

u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, wyd. II.

40,50 zł Brutto

38,57 zł Netto

45,00 zł -10%

Najniższa cena z 30 dni przed obniżką : 45,00 zł Najniższa obniżka 30 dni przed obniżką : 38,25 zł
new_releases W dostawie
tag_faces 81 pkt w Programie Lojalnościowym
Opis

Poradnik został napisany z myślą o początkujących logopedach, którzy prosto po studiach trafili do zacisznego gabinetu logopedycznego i rozpoczynają pracę pełni wiedzy oraz nadziei. Autorka uważa, że pomocny może być także dla logopedów praktyków, nauczycieli i rodziców.

Celem Autorki było usystematyzowanie i podanie najważniejszych praktycznych informacji oraz wskazówek potrzebnych w codziennej praktyce i terapii. Wszystko zostało napisane w jak najbardziej przejrzystej formie, aby ułatwiać korzystanie z poradnika i żeby służył on w razie trudności na każdym kroku.

Impulsem do stworzenia książki było niezadowolenie z dostępnej literatury logopedycznej, w której ciągle czegoś brakowało: albo forma była nieprzejrzysta, albo zgromadzony materiał wyrazowy był niedobrany właściwe, przez co sama Autorka poświęcała dużą część swojego czasu na wyszukiwanie odpowiednich wyrazów do ćwiczeń. Zdaje sobie sprawę z tego, że nie wszystkie wyrazy, które pojawiły się w poradniku, będą zrozumiałe zarówno dla dziecka, jak i rodzica, ale będzie to dobra okazja do poszerzenia słownika czynnego oraz biernego. Najważniejsze jednak jest to, aby dziecko potrafiło prawidłowo powtórzyć ćwiczoną głoskę w danym wyrazie. Oczywiście będą wyrazy łatwiejsze i trudniejsze, które wedle uznania można pominąć lub z nich skorzystać w przypadku wyczerpania listy wyrazów łatwiejszych do wymówienia.

Wiele czasu i uwagi Autorki skupiło się na wyborze materiału wyrazowego, który został dobrany bardzo dokładnie. Został on w większości przypadków uporządkowany według powtarzającego się schematu: głoska, sylaby, wyrazy z uwzględnieniem podziału na fazy artykulacyjne - występowanie głoski w nagłosie, śródgłosie, wygłosie. Następnie miejscami występują wyrazy, w których dana głoska pojawia się kilkakrotnie, dalej można natrafić na wyrażenia dwuwyrazowe, a na końcu podane zostały krótsze i dłuższe zdania do ćwiczeń utrwalających. Najbardziej zależało Autorce na tym, aby w wyrazach znajdowała się ćwiczona głoska w otoczeniu tylko samogłosek albo spółgłosek łatwych do wymówienia dla dziecka.

Kolejność głosek nie jest przypadkowa. Według Autorki jest to optymalny układ: od najłatwiejszych do najtrudniejszych głosek do opanowania dla dziecka. Kierowała się kryterium rozwoju mowy dziecka zaproponowanym przez Leona Kaczmarka (w nawiasie podane zostały lata ramowo):

1. Okres melodii (0-1) - dziecko poprawnie wymawia samogłoski [a, e], niekiedy i oraz spółgłoski [m, b, n, t, d] oraz półsamogłoskę [j].

2. Okres wyrazu (1-2) - dziecko wymawia wszystkie samogłoski ustne [i, y, e, a, o, u] oraz [p, p´, b, m, t, t´, d, n, ń, k, k´], niekiedy [c, ć, ś].

3. Okres zdania (2-3) - dziecko wymawia wszystkie samogłoski [i, y, e, ę, a, o, ą, u], wszystkie spółgłoski wargowe twarde i zmiękczone [p, p´, b, b´, m, m´], wargowo-zębowe twarde i zmiękczone [f, f´, w, w´], środkowojęzykowe [ś, ź, ć, dź, ń], tylnojęzykowe zwarte twarde i zmiękczone [k, k´, g, g´] oraz szczelinową [ch], z przedniojęzykowych zębowych zwarte [t, d] oraz półotwartą [n], z przedniojęzykowych dziąsłowych półotwartych [l, l´], a z półsamogłosek [ł, j]. Pojawić się mogą także przedniojęzykowe zębowe [s, z, c, dz] czy dziąsłowe [sz, ż, cz, dż].

4. Okres swoistej mowy dziecięcej (3-7) - w wieku 3-4 lat utrwalają się spółgłoski przedniojęzykowe zębowe [s, z, c, dz], a w wieku 4-5 lat przedniojęzykowe dziąsłowe [sz, ż, cz, dż] oraz spółgłoska przedniojęzykowa dziąsłowa [r]. A już w wieku 5-6 lat dziecko powinno potrafić wymówić pełny zasób głosek języka polskiego, jednak należy pamiętać, że do wieku 6-7 lat może się utrwalać wymowa spółgłoski przedniojęzykowej dziąsłowej [r].

W praktyce należy posługiwać się tą klasyfikacją i przyjąć, że:

  • do 3. r.ż. dziecko powinno wymawiać: [i, y, e, ę, a, o, ą, u, p, p´, b, b´, m, m´, f, f´, w, w´, k, k´, g, g´, ch, t, d, n, ń, l, l´, ł, j, ś, ź, ć, dź],
  • do 4. r.ż. to co do 3. r.ż. + [s, z, c, dz],
  • do 5. r.ż. to co do 4. r.ż. + [sz, ż, cz, dż],
  • do 6.-7. r.ż. to co do 5. r.ż. + [r].

Na koniec należy dodać, że warto zwrócić szczególną uwagę na przypisy zawierające cenne informacje praktyczne, które niejednokrotnie okażą się pomocne w trakcie prowadzenia terapii logopedycznej.

Szczegóły
9788380952959
Producent
Oficyna Wydawnicza Impuls
Autor
Sandra Glej
Data premiery
2020
ISBN
9788380958555
Format
B5
Stron
120
Okładka
miękka
chat Komentarze (0)
16 innych produktów w tej samej kategorii:
Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego

Publikacja bada związek między czynnościami biologicznymi, takimi jak oddychanie, jedzenie i picie, a artykulacją. Opisuje rozwój tych czynności i ich wpływ na rozwój mowy, proponując terapie logopedyczne skoncentrowane na nauce prawidłowego oddychania, połykania i artykulacji. Książka zawiera analizy dyslalii oraz typologie zaburzeń fonemów, ułatwiając zrozumienie poprzez liczne tabele, rysunki i schematy.

80,00 zł
Neurologopedyczne studia przypadków. Tom 3

Publikacja zawiera opisy przypadków, z którymi autorki zetknęły się w swojej praktyce zawodowej: pacjentów dotkniętych jąkaniem, autyzmem, afazją, osoby z zespołem Downa,„kociego krzyku”,Nijmegen etc.

75,00 zł
Współczesne tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej

"Współczesne tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej" to książka prezentująca nowoczesne podejścia w logopedii, omawiane przez ekspertów z różnych krajów. Publikacja łączy teoretyczne refleksje z praktycznymi rozwiązaniami, ukazując współczesne kierunki diagnostyki i terapii zaburzeń mowy.

50,15 zł
59,00 zł
Logopedia wieku rozwojowego

Książka jest specjalistycznym przewodnikiem po kluczowych dyscyplinach naukowych związanych z logopedią i zawiera praktyczne wskazówki dotyczące diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji u dzieci. Jest skierowana do początkujących logopedów i neurologopedów, jak również do doświadczonych specjalistów chcących poszerzyć swoją wiedzę.

84,15 zł
99,00 zł
Diagnoza i terapia logopedyczna pacjentów w stanie ciężkim

"Diagnoza i terapia logopedyczna pacjentów w stanie ciężkim" poświęcona roli logopedy w pracy z pacjentami w stanie ciężkim, podkreślająca znaczenie terapii logopedycznej w opiece nad osobami przewlekle chorymi, w tym pielęgnacji narządów mowy i układu oddechowego.

106,25 zł
125,00 zł
Mutyzm wybiórczy pisany wierszem

Niniejsza pozycja zawiera informacje na temat MW „z pierwszej ręki”, czyli od osoby, która sama doświadczyła tego zaburzenia lękowego.

25,20 zł
28,00 zł
Mutyzm wybiórczy. Własnymi słowami

„Mutyzm wybiórczy. Własnymi słowami to wyjątkowo cenna pozycja. Autorzy omawiają nie tylko kryteria formalne, lecz także złożoność objawów mutyzmu...

65,97 zł
Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD)

W publikacji opisano dostępne na polskim rynku narzędzia (w tym również autorskie), które można wykorzystywać podczas diagnozowania logopedycznego. Recenzowana praca w sposób kompleksowy porusza problematykę diagnozowania trudności w obszarze komunikacji oraz wspierania rozwoju w tym zakresie u małych dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ang. autism spectrum disorders, ASD).

84,58 zł
99,50 zł