Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń
Danuta Pluta-Wojciechowska
Przygotowana książka przedstawia praktyczne rozwiązania dotyczące diagnozy i terapii logopedycznej w przypadku wybranych form dyslalii obwodowej anatomicznej i/lub funkcjonalnej.
Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń - Danuta Pluta-Wojciechowska - Ergo-sum
Książka przedstawia praktyczne rozwiązania w zakresie diagnozy i terapii logopedycznej dla wybranych form dyslalii obwodowej, zarówno anatomicznej, jak i funkcjonalnej. Autorka opracowuje kompleksowy paradygmat diagnozy, szczegółowo opisując analityczno-fonetyczną metodę badania wymowy oraz kryteria oceny warunków anatomiczno-czynnościowych. W publikacji zawarte są również analizy ukazujące podstawy terapii zaburzeń czynności prymarnych oraz fizjologiczna metoda terapii dysfunkcji oddychania i połykania, przeznaczona dla dzieci w wieku od 3-4 lat.
W dalszej części książki autorka analizuje trójfazowy model terapii wad wymowy, stosowany w logopedii od wielu lat. Ponadto opisuje strategiczną metodę poprawy realizacji fonemów w dyslalii obwodowej, proponując nowe i oryginalne podejście do tego zagadnienia.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Podstawy rozważań o procedurze usprawniania realizacji fonemów
1.1. O kształtowaniu się fonemu i głoski w ontogenezie
- Fonem i głoska
- Fonem jako prototyp i kategoria radialna
- Główne ścieżki rozwoju fonemu i głoski
- W drodze do fonemu i głoski
- O rozwoju percepcji słuchowej
- O roli wzroku w percepcji mowy
- O rozwoju anatomicznym toru głosowo-artykulacyjnego
- O treningu narządów mowy
- O rozwoju tworzenia dźwięków
- Człowiek jako pośrednik między dzieckiem a językiem - Przyswajanie mowy w ujęciu metaforycznym
1.2. O diagnozie i terapii zaburzeń realizacji fonemów
- Procesy realizacyjne w ujęciu wąskim i szerokim
- Głoska wadliwa jako efekt kompensacji trudności
- O "narzędziach" zespołu ustno-twarzowo-gardłowego
- Diagnoza jako rekonstrukcja powstania zaburzeń
- Typy terapii ze względu na relację do diagnozy
- Terapia logopedyczna – rzemiosło, sztuka czy odkrycia?
Rozdział 2. Diagnoza logopedyczna
2.1. Cechy, etapy i wątki diagnozy
2.2. Główne kategorie badania logopedycznego
2.3. Ocena realizacji fonemów
- Wprowadzenie
- Znajomość systemu fonemowo-fonetycznego
- Analityczno-fonetyczna metoda badania wymowy
- Techniczna strona badania
- Kontekst i sposób wywoływania wypowiedzi
- Zapis wyników badania
- Terminy opisujące cechy nienormatywne
2.4. Ocena anatomiczno-czynnościowych warunków wymowy
- Wprowadzenie
- Parametry i metody badania
2.5. Ocena oddychania
2.6. Ocena czynności pokarmowych i picia, w tym połykania
2.7. Ocena słuchu fizjologicznego, fonemowego i fonetycznego
2.8. Wywiad
2.9. Karta badania logopedycznego
2.10. Nazwa jednostki nozologicznej zaburzenia wymowy
2.11. W kierunku programowania terapii logopedycznej
- Możliwości i ograniczenia terapii logopedycznej
- Poszukiwanie zasobów w pacjencie
- O przecinaniu wędzidełka języka jeszcze raz
- Analiza wyników badań
Rozdział 3. Fizjologiczna metoda terapii w przypadku zaburzeń oddychania i ustnej fazy połykania
3.1. Podstawy terapii
- Istota i zasady terapii
- Logopedia a ortodoncja
- Logopedia a neurologia i fizjoterapia
- Rodzaj stawianych pacjentowi zadań
- Zadania rozwijające
- O efektywności terapii oddychania i połykania
3.2. Rewizja logopedycznych ćwiczeń tzw. pionizacji języka
- Dlaczego logopeda ćwiczy język?
- Czy każda pionizacja języka jest przydatna podczas terapii dyslalii?
- Wertykalno-horyzontalna pozycja języka jako cel ćwiczeń
3.3. Wadliwe doświadczenia orofacjalne a ogólny program terapii
3.4. Terapia zaburzeń oddychania i ustnej fazy połykania
- Programowanie terapii jako wynik analizy objawowo-przyczynowej
- Etapy terapii dysfunkcji oddychania i połykania
- Uświadomienie celu ćwiczeń
- Normowanie czynności prymarnych
- Usprawnianie warg i języka
- Cele ćwiczeń
- Warunki prowadzenia ćwiczeń
- O typologii ćwiczeń warg i języka
- Ćwiczenia języka
- Ćwiczenia warg
- Ćwiczenia złożone – ruchy synchroniczne - Nauka oddychania
- Ćwiczenia oddychania
- Nauka połykania
- Ćwiczenia połykania
Rozdział 4. Strategiczna metoda usprawniania realizacji fonemów
4.1. Podstawy terapii
- Niedookreślenia trójfazowego modelu terapii w dyslalii
- Dwie drogi uczenia się głosek
- Analityczno-fonetyczna metoda oceny realizacji fonemów a wywoływanie głosek
- Fonetyka i patofonetyka jako jedna z podstaw terapii dyslalii
- O konstruowaniu przedpola artykulacji
- Metody terapii w przypadku dyslalii
4.2. Wywoływanie głosek – termin metaforyczny czy dosłowny?
4.3. Fizjologiczno-fonetyczne podejście do wywoływania głosek
4.4. Procedura a metoda i strategia
4.5. Analiza metod terapii
- Konstruowanie przedpola artykulacji
- Wybór głoski do ćwiczeń
- Strategia rozwojowej sekwencji nauki głosek
- Strategia terapeutycznej sekwencji nauki głosek
- Strategia optymalizacji - Uzyskanie warunków progowych
- Warunki progowe, czyli konieczne i wystarczające
- "Fonetyczne umiejętności realizacyjne"
- Co dla terapii wynika z badań różnych typów dyslalii obwodowej?
- Strategiczne kierunki usprawniania narządów mowy
- Progowe warunki realizacyjne wywoływania głosek - Wywoływanie głoski
- Składanie klocków czy przebudowa budowli?
- Królowa spółgłosek
- Strategia syntetyczna lub analityczno-syntetyczna
- Strategie specjalne
- Strategia ramy wywoływanej głoski
- Strategia "świadomości pracy nad nową głoską"
- Strategia "nieświadomości pracy nad nową głoską" - Aktywizacja głoski w wyrazie
- Strategia doboru wyrazów do ćwiczeń
- Strategia segmentacji wyrazów
- Strategia treningu struktury wyrazów
- Strategia cech dodatkowych - Polaryzacja głoski
- Wprowadzanie nowej głoski do mowy potocznej
- Strategia ćwiczeń sprawności językowych, komunikacyjnych i poznawczych
- Strategia ćwiczeń pamięci krótkotrwałej i długotrwałej
- Strategia bieżącej kontroli postępów terapii
- Strategia "małych kroków"
- Strategia "nowego mówienia"
- Strategia ćwiczeń pozycji Inter-Speech
Zakończenie
Słownik terminów
Bibliografia
Aneks
Spis rysunków
Spis tabel
Spis schematów
Streszczenie
Summary
- Producent
- Ergo-Sum
- Autor
- Danuta Pluta-Wojciechowska
- ISBN
- 9788395179129
- Format
- 176x250
- Okładka
- twarda
- Nr katalogowy
- 35966
- Ilość stron
- 457
- Rok wydania
- 2021
feedback Zgłoś komentarz