Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń

Danuta Pluta-Wojciechowska

Przygotowana książka przedstawia praktyczne rozwiązania dotyczące diagnozy i terapii logopedycznej w przypadku wybranych form dyslalii obwodowej anatomicznej i/lub funkcjonalnej.

115,00 zł Brutto

109,52 zł Netto

Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 115,00 zł
block Chwilowo niedostępny
tag_faces 230 pkt w Programie Lojalnościowym
Opis

Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń - Danuta Pluta-Wojciechowska - Ergo-sum

Książka przedstawia praktyczne rozwiązania w zakresie diagnozy i terapii logopedycznej dla wybranych form dyslalii obwodowej, zarówno anatomicznej, jak i funkcjonalnej. Autorka opracowuje kompleksowy paradygmat diagnozy, szczegółowo opisując analityczno-fonetyczną metodę badania wymowy oraz kryteria oceny warunków anatomiczno-czynnościowych. W publikacji zawarte są również analizy ukazujące podstawy terapii zaburzeń czynności prymarnych oraz fizjologiczna metoda terapii dysfunkcji oddychania i połykania, przeznaczona dla dzieci w wieku od 3-4 lat.

W dalszej części książki autorka analizuje trójfazowy model terapii wad wymowy, stosowany w logopedii od wielu lat. Ponadto opisuje strategiczną metodę poprawy realizacji fonemów w dyslalii obwodowej, proponując nowe i oryginalne podejście do tego zagadnienia.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. Podstawy rozważań o procedurze usprawniania realizacji fonemów

1.1. O kształtowaniu się fonemu i głoski w ontogenezie

  • Fonem i głoska
  • Fonem jako prototyp i kategoria radialna
  • Główne ścieżki rozwoju fonemu i głoski
  • W drodze do fonemu i głoski
    - O rozwoju percepcji słuchowej
    - O roli wzroku w percepcji mowy
    - O rozwoju anatomicznym toru głosowo-artykulacyjnego
    - O treningu narządów mowy
    - O rozwoju tworzenia dźwięków
    - Człowiek jako pośrednik między dzieckiem a językiem
  • Przyswajanie mowy w ujęciu metaforycznym

1.2. O diagnozie i terapii zaburzeń realizacji fonemów

  • Procesy realizacyjne w ujęciu wąskim i szerokim
  • Głoska wadliwa jako efekt kompensacji trudności
  • O "narzędziach" zespołu ustno-twarzowo-gardłowego
  • Diagnoza jako rekonstrukcja powstania zaburzeń
  • Typy terapii ze względu na relację do diagnozy
  • Terapia logopedyczna – rzemiosło, sztuka czy odkrycia?

Rozdział 2. Diagnoza logopedyczna

2.1. Cechy, etapy i wątki diagnozy
2.2. Główne kategorie badania logopedycznego
2.3. Ocena realizacji fonemów

  • Wprowadzenie
  • Znajomość systemu fonemowo-fonetycznego
  • Analityczno-fonetyczna metoda badania wymowy
  • Techniczna strona badania
  • Kontekst i sposób wywoływania wypowiedzi
  • Zapis wyników badania
  • Terminy opisujące cechy nienormatywne

2.4. Ocena anatomiczno-czynnościowych warunków wymowy

  • Wprowadzenie
  • Parametry i metody badania

2.5. Ocena oddychania
2.6. Ocena czynności pokarmowych i picia, w tym połykania
2.7. Ocena słuchu fizjologicznego, fonemowego i fonetycznego
2.8. Wywiad
2.9. Karta badania logopedycznego
2.10. Nazwa jednostki nozologicznej zaburzenia wymowy
2.11. W kierunku programowania terapii logopedycznej

  • Możliwości i ograniczenia terapii logopedycznej
  • Poszukiwanie zasobów w pacjencie
  • O przecinaniu wędzidełka języka jeszcze raz
  • Analiza wyników badań

Rozdział 3. Fizjologiczna metoda terapii w przypadku zaburzeń oddychania i ustnej fazy połykania

3.1. Podstawy terapii

  • Istota i zasady terapii
  • Logopedia a ortodoncja
  • Logopedia a neurologia i fizjoterapia
  • Rodzaj stawianych pacjentowi zadań
  • Zadania rozwijające
  • O efektywności terapii oddychania i połykania

3.2. Rewizja logopedycznych ćwiczeń tzw. pionizacji języka

  • Dlaczego logopeda ćwiczy język?
  • Czy każda pionizacja języka jest przydatna podczas terapii dyslalii?
  • Wertykalno-horyzontalna pozycja języka jako cel ćwiczeń

3.3. Wadliwe doświadczenia orofacjalne a ogólny program terapii
3.4. Terapia zaburzeń oddychania i ustnej fazy połykania

  • Programowanie terapii jako wynik analizy objawowo-przyczynowej
  • Etapy terapii dysfunkcji oddychania i połykania
  • Uświadomienie celu ćwiczeń
  • Normowanie czynności prymarnych
  • Usprawnianie warg i języka
    - Cele ćwiczeń
    - Warunki prowadzenia ćwiczeń
    - O typologii ćwiczeń warg i języka
    - Ćwiczenia języka
    - Ćwiczenia warg
    - Ćwiczenia złożone – ruchy synchroniczne
  • Nauka oddychania
  • Ćwiczenia oddychania
  • Nauka połykania
  • Ćwiczenia połykania

Rozdział 4. Strategiczna metoda usprawniania realizacji fonemów

4.1. Podstawy terapii

  • Niedookreślenia trójfazowego modelu terapii w dyslalii
  • Dwie drogi uczenia się głosek
  • Analityczno-fonetyczna metoda oceny realizacji fonemów a wywoływanie głosek
  • Fonetyka i patofonetyka jako jedna z podstaw terapii dyslalii
  • O konstruowaniu przedpola artykulacji
  • Metody terapii w przypadku dyslalii

4.2. Wywoływanie głosek – termin metaforyczny czy dosłowny?
4.3. Fizjologiczno-fonetyczne podejście do wywoływania głosek
4.4. Procedura a metoda i strategia
4.5. Analiza metod terapii

  • Konstruowanie przedpola artykulacji
  • Wybór głoski do ćwiczeń
    - Strategia rozwojowej sekwencji nauki głosek
    - Strategia terapeutycznej sekwencji nauki głosek
    - Strategia optymalizacji
  • Uzyskanie warunków progowych
    - Warunki progowe, czyli konieczne i wystarczające
    - "Fonetyczne umiejętności realizacyjne"
    - Co dla terapii wynika z badań różnych typów dyslalii obwodowej?
    - Strategiczne kierunki usprawniania narządów mowy
    - Progowe warunki realizacyjne wywoływania głosek
  • Wywoływanie głoski
    - Składanie klocków czy przebudowa budowli?
    - Królowa spółgłosek
    - Strategia syntetyczna lub analityczno-syntetyczna
    - Strategie specjalne
    - Strategia ramy wywoływanej głoski
    - Strategia "świadomości pracy nad nową głoską"
    - Strategia "nieświadomości pracy nad nową głoską"
  • Aktywizacja głoski w wyrazie
    - Strategia doboru wyrazów do ćwiczeń
    - Strategia segmentacji wyrazów
    - Strategia treningu struktury wyrazów
    - Strategia cech dodatkowych
  • Polaryzacja głoski
  • Wprowadzanie nowej głoski do mowy potocznej
    - Strategia ćwiczeń sprawności językowych, komunikacyjnych i poznawczych
    - Strategia ćwiczeń pamięci krótkotrwałej i długotrwałej
    - Strategia bieżącej kontroli postępów terapii
    - Strategia "małych kroków"
    - Strategia "nowego mówienia"
    - Strategia ćwiczeń pozycji Inter-Speech

Zakończenie
Słownik terminów
Bibliografia
Aneks
Spis rysunków
Spis tabel
Spis schematów
Streszczenie
Summary

Szczegóły
Ergo-Sum
9788395179129
Producent
Ergo-Sum
Autor
Danuta Pluta-Wojciechowska
ISBN
9788395179129
Format
176x250
Okładka
twarda
Nr katalogowy
35966
Ilość stron
457
Rok wydania
2021
Zobacz także
Terapia logopedyczna

Ta książka logopedyczna, oparta na wieloletniej praktyce, zawiera ćwiczenia poprawiające wymowę głosek polskiego języka. Skierowana jest do logopedów, nauczycieli, pedagogów, rodziców i studentów, oferując także informacje o diagnozie i teorii logopedii. Ilustracje ułatwiają terapię, a zabawne rebusy i zagadki fonetyczne uczą dzieci przez zabawę. Publikacja jest przydatna zarówno w profilaktyce, jak i terapii logopedycznej oraz wspiera rozwijanie słownictwa dzieci i nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych.

45,00 zł
Terapia logopedyczna - propozycje zajęć

Książka oferuje praktyczne wskazówki i ćwiczenia dla logopedów, nauczycieli oraz rodziców, skupiając się na różnych wadach wymowy jak sygmatyzm, rotacyzm czy jąkanie. Zawiera teoretyczną wiedzę i gotowe scenariusze pracy z dzieckiem, a także propozycje zabaw logopedycznych.

21,25 zł
25,00 zł
Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego

Publikacja bada związek między czynnościami biologicznymi, takimi jak oddychanie, jedzenie i picie, a artykulacją. Opisuje rozwój tych czynności i ich wpływ na rozwój mowy, proponując terapie logopedyczne skoncentrowane na nauce prawidłowego oddychania, połykania i artykulacji. Książka zawiera analizy dyslalii oraz typologie zaburzeń fonemów, ułatwiając zrozumienie poprzez liczne tabele, rysunki i schematy.

80,00 zł
chat Komentarze (0)
16 innych produktów w tej samej kategorii:
Neurologopedyczne studia przypadków. Tom 5

Oddajemy do rąk Czytelników, zainteresowanych problemami komunikacji i mowy, kolejny – piąty tom publikacji napisanych przez Absolwentki naszych studiów logopedii...

75,00 zł
Mutyzm wybiórczy. Kompendium wiedzy (książka + CD)

Książka jest kompendium wiedzy na temat mutyzmu wybiórczego, stworzona dla szerokiego kręgu odbiorców, w tym nauczycieli, psychologów klinicznych i wychowawczych, terapeutów mowy i języka (logopedów), psychiatrów dziecięcych i co najważniejsz, dla rodziców oraz młodzieży i osób dorosłych żyjących z mutyzmem wybiórczym.

113,90 zł
134,00 zł
Dziecko afatyczne w szkole i przedszkolu. Poradnik dla nauczycieli

Publikacja to efekt pracy specjalistów zajmujących się dziećmi afatycznymi, mająca na celu edukację rodziców i nauczycieli w zakresie tego specyficznego zaburzenia mowy. Wartościowym elementem jest wkład rodziców z Fundacji "Wyrazić siebie". Choć nie rozwiązuje wszystkich problemów, pomaga zrozumieć trudności dzieci i dostrzec ich mocne strony.

17,85 zł
21,00 zł
Od bierności do aktywności komunikacyjnej czyli AAC w pracy grupowej

Książka Anny Zawieruchy jest unikalnym i praktycznym źródłem autorskich rozwiązań dla osób pracujących z uczniami z trudnościami komunikacyjnymi w systemie szkolnictwa w Polsce. Zawiera gotowe pomysły na planowanie dnia, plany lekcji oraz scenariusze zajęć, co ułatwia pracę z uczniami z złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.

59,90 zł
Zapiski z pracy logopedy

Publikacja skierowana jest do lekarzy, psychologów i logopedów, którzy zajmują się najmłodszymi pacjentami. Autorka podkreśla znaczenie rozwoju mowy i języka u dzieci od narodzin. Książka zawiera nowe informacje i materiały z literatury, mające na celu inspirację i zachętę dla specjalistów do przełamania trudności i wiary we własne możliwości.

40,00 zł
Zaczynam mówić

Książka przeznaczona jest dla terapeutów mowy dzieci około trzeciego roku życia, które jeszcze nie zaczęły mówić i dla rodziców kontynuujących zalecone ćwiczenia w domu.

40,89 zł
47,00 zł
Wczesna interwencja w logopedii
Artykuły naukowe zebrane w niniejszym tomie podejmują niezwykle istotny w logopedii dyskurs o wczesnej interwen­cji, który pozwala na szersze odczytywanie tego...
19,97 zł
23,50 zł