Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń  1
zoom_out_map
chevron_left chevron_right
Nowy

Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń

Danuta Pluta-Wojciechowska

Przygotowana książka przedstawia praktyczne rozwiązania dotyczące diagnozy i terapii logopedycznej w przypadku wybranych form dyslalii obwodowej anatomicznej i/lub funkcjonalnej.

115,00 zł Brutto

109,52 zł Netto

check W magazynie
tag_faces 230 pkt w Programie Lojalnościowym
Opis

Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń - Danuta Pluta-Wojciechowska - Ergo-sum

Książka przedstawia praktyczne rozwiązania w zakresie diagnozy i terapii logopedycznej dla wybranych form dyslalii obwodowej, zarówno anatomicznej, jak i funkcjonalnej. Autorka opracowuje kompleksowy paradygmat diagnozy, szczegółowo opisując analityczno-fonetyczną metodę badania wymowy oraz kryteria oceny warunków anatomiczno-czynnościowych. W publikacji zawarte są również analizy ukazujące podstawy terapii zaburzeń czynności prymarnych oraz fizjologiczna metoda terapii dysfunkcji oddychania i połykania, przeznaczona dla dzieci w wieku od 3-4 lat.

W dalszej części książki autorka analizuje trójfazowy model terapii wad wymowy, stosowany w logopedii od wielu lat. Ponadto opisuje strategiczną metodę poprawy realizacji fonemów w dyslalii obwodowej, proponując nowe i oryginalne podejście do tego zagadnienia.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. Podstawy rozważań o procedurze usprawniania realizacji fonemów

1.1. O kształtowaniu się fonemu i głoski w ontogenezie

  • Fonem i głoska
  • Fonem jako prototyp i kategoria radialna
  • Główne ścieżki rozwoju fonemu i głoski
  • W drodze do fonemu i głoski
    - O rozwoju percepcji słuchowej
    - O roli wzroku w percepcji mowy
    - O rozwoju anatomicznym toru głosowo-artykulacyjnego
    - O treningu narządów mowy
    - O rozwoju tworzenia dźwięków
    - Człowiek jako pośrednik między dzieckiem a językiem
  • Przyswajanie mowy w ujęciu metaforycznym

1.2. O diagnozie i terapii zaburzeń realizacji fonemów

  • Procesy realizacyjne w ujęciu wąskim i szerokim
  • Głoska wadliwa jako efekt kompensacji trudności
  • O "narzędziach" zespołu ustno-twarzowo-gardłowego
  • Diagnoza jako rekonstrukcja powstania zaburzeń
  • Typy terapii ze względu na relację do diagnozy
  • Terapia logopedyczna – rzemiosło, sztuka czy odkrycia?

Rozdział 2. Diagnoza logopedyczna

2.1. Cechy, etapy i wątki diagnozy
2.2. Główne kategorie badania logopedycznego
2.3. Ocena realizacji fonemów

  • Wprowadzenie
  • Znajomość systemu fonemowo-fonetycznego
  • Analityczno-fonetyczna metoda badania wymowy
  • Techniczna strona badania
  • Kontekst i sposób wywoływania wypowiedzi
  • Zapis wyników badania
  • Terminy opisujące cechy nienormatywne

2.4. Ocena anatomiczno-czynnościowych warunków wymowy

  • Wprowadzenie
  • Parametry i metody badania

2.5. Ocena oddychania
2.6. Ocena czynności pokarmowych i picia, w tym połykania
2.7. Ocena słuchu fizjologicznego, fonemowego i fonetycznego
2.8. Wywiad
2.9. Karta badania logopedycznego
2.10. Nazwa jednostki nozologicznej zaburzenia wymowy
2.11. W kierunku programowania terapii logopedycznej

  • Możliwości i ograniczenia terapii logopedycznej
  • Poszukiwanie zasobów w pacjencie
  • O przecinaniu wędzidełka języka jeszcze raz
  • Analiza wyników badań

Rozdział 3. Fizjologiczna metoda terapii w przypadku zaburzeń oddychania i ustnej fazy połykania

3.1. Podstawy terapii

  • Istota i zasady terapii
  • Logopedia a ortodoncja
  • Logopedia a neurologia i fizjoterapia
  • Rodzaj stawianych pacjentowi zadań
  • Zadania rozwijające
  • O efektywności terapii oddychania i połykania

3.2. Rewizja logopedycznych ćwiczeń tzw. pionizacji języka

  • Dlaczego logopeda ćwiczy język?
  • Czy każda pionizacja języka jest przydatna podczas terapii dyslalii?
  • Wertykalno-horyzontalna pozycja języka jako cel ćwiczeń

3.3. Wadliwe doświadczenia orofacjalne a ogólny program terapii
3.4. Terapia zaburzeń oddychania i ustnej fazy połykania

  • Programowanie terapii jako wynik analizy objawowo-przyczynowej
  • Etapy terapii dysfunkcji oddychania i połykania
  • Uświadomienie celu ćwiczeń
  • Normowanie czynności prymarnych
  • Usprawnianie warg i języka
    - Cele ćwiczeń
    - Warunki prowadzenia ćwiczeń
    - O typologii ćwiczeń warg i języka
    - Ćwiczenia języka
    - Ćwiczenia warg
    - Ćwiczenia złożone – ruchy synchroniczne
  • Nauka oddychania
  • Ćwiczenia oddychania
  • Nauka połykania
  • Ćwiczenia połykania

Rozdział 4. Strategiczna metoda usprawniania realizacji fonemów

4.1. Podstawy terapii

  • Niedookreślenia trójfazowego modelu terapii w dyslalii
  • Dwie drogi uczenia się głosek
  • Analityczno-fonetyczna metoda oceny realizacji fonemów a wywoływanie głosek
  • Fonetyka i patofonetyka jako jedna z podstaw terapii dyslalii
  • O konstruowaniu przedpola artykulacji
  • Metody terapii w przypadku dyslalii

4.2. Wywoływanie głosek – termin metaforyczny czy dosłowny?
4.3. Fizjologiczno-fonetyczne podejście do wywoływania głosek
4.4. Procedura a metoda i strategia
4.5. Analiza metod terapii

  • Konstruowanie przedpola artykulacji
  • Wybór głoski do ćwiczeń
    - Strategia rozwojowej sekwencji nauki głosek
    - Strategia terapeutycznej sekwencji nauki głosek
    - Strategia optymalizacji
  • Uzyskanie warunków progowych
    - Warunki progowe, czyli konieczne i wystarczające
    - "Fonetyczne umiejętności realizacyjne"
    - Co dla terapii wynika z badań różnych typów dyslalii obwodowej?
    - Strategiczne kierunki usprawniania narządów mowy
    - Progowe warunki realizacyjne wywoływania głosek
  • Wywoływanie głoski
    - Składanie klocków czy przebudowa budowli?
    - Królowa spółgłosek
    - Strategia syntetyczna lub analityczno-syntetyczna
    - Strategie specjalne
    - Strategia ramy wywoływanej głoski
    - Strategia "świadomości pracy nad nową głoską"
    - Strategia "nieświadomości pracy nad nową głoską"
  • Aktywizacja głoski w wyrazie
    - Strategia doboru wyrazów do ćwiczeń
    - Strategia segmentacji wyrazów
    - Strategia treningu struktury wyrazów
    - Strategia cech dodatkowych
  • Polaryzacja głoski
  • Wprowadzanie nowej głoski do mowy potocznej
    - Strategia ćwiczeń sprawności językowych, komunikacyjnych i poznawczych
    - Strategia ćwiczeń pamięci krótkotrwałej i długotrwałej
    - Strategia bieżącej kontroli postępów terapii
    - Strategia "małych kroków"
    - Strategia "nowego mówienia"
    - Strategia ćwiczeń pozycji Inter-Speech

Zakończenie
Słownik terminów
Bibliografia
Aneks
Spis rysunków
Spis tabel
Spis schematów
Streszczenie
Summary

Szczegóły
Ergo-Sum
9788395179129
Wydawnictwo
Ergo-Sum
Autor
Danuta Pluta-Wojciechowska
ISBN
9788395179129
Format
176x250
Okładka
twarda
Nr katalogowy
35966
Ilość stron
457
Rok wydania
2021
Zobacz także
chat Komentarze (0)