Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) w praktyce logopedycznej i terapeutycznej
Ewa Przebinda , Mirosław Michalik , Ewa Grzelak
Książka skupia się na roli komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) w pracy z dziećmi mającymi trudności w komunikacji werbalnej. Praktyczne rozwiązania oraz teoretyczne podstawy przedstawione przez autorów są nieocenione dla logopedów i innych specjalistów zajmujących się terapią osób z złożonymi potrzebami komunikacyjnymi. Według recenzji dr hab. Urszuli Mireckiej, książka ta stanowi cenny materiał edukacyjny dla studentów logopedii, psychologii i pedagogiki.
Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) w praktyce logopedycznej i terapeutycznej - Harmonia - Ewa Przebinda, Mirosław Michalik, Ewa Grzelak
Praktyka logopedyczna oraz terapeutyczna stają obecnie przed wyzwaniem zapewnienia kompleksowego wsparcia dzieciom z złożonymi potrzebami komunikacyjnymi. Książka skupia się na istotnej roli komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) w pracy z osobami, które z różnych powodów nie mogą mówić lub mają znaczne trudności w komunikacji werbalnej.
Logopedia praktyczna
Adresowana do praktykujących logopedów, książka ta koncentruje się na teoretycznych podstawach działań logopedycznych, oferując również praktyczne rozwiązania. Autorzy dzielą się swoją ekspertyzą, omawiając metodykę oraz prezentując konkretne procedury, strategie i techniki. Dzięki nim dzieci z deficytami komunikacyjnymi mogą zyskać niezbędne narzędzia, w tym systemy znaków i reguł gramatycznych, umożliwiające im komunikację werbalną.
Dotychczas głębokie trudności komunikacyjne były obszarem specjalizacji logopedów. Jednak teraz stanowią one obszar rozwoju nowych dziedzin wiedzy i umiejętności. Ta nowa przestrzeń, określana jako AAC, wyznacza nowe horyzonty dla logopedii oraz obszaru terapeutycznego, koncentrując się na kompleksowym wsparciu osób z deficytami komunikacyjnymi.
Walory edukacyjne książki są bezsporne, przedstawiona w niej metodyka stosowania komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC – augmentative and alternative communication) zainteresuje zarówno logopedów, jak i innych specjalistów zajmujących się terapią pacjentów ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, a także studentów logopedii, psychologii, pedagogiki.
Z recenzji dr hab. Urszuli Mireckiej, prof. UMCS
Ewa Przebinda
– pedagog i logopeda, terapeuta AAC, absolwentka podyplomowych studiów "Alternatywne i wspomagające metody porozumiewania się dzieci niepełnosprawnych" (Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie). Ukończyła wiele kursów i szkoleń z zakresu AAC (m.in. kurs Blissa I i II stopnia, kurs Makaton, szkolenia dotyczące wykorzystania technologii komputerowej w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi), przez 5 lat była redaktorem "Biuletynu Stowarzyszenia Mówić bez Słów", od wielu lat prowadzi szkolenia z zakresu m.in. komunikacji alternatywnej. Jako prowadząca zajęcia z zakresu AAC współpracowała z Uczelnią Łazarskiego, Collegium Medicum UJ, Uczelnią Korczaka, Ignatianum i Akademią Pedagogiki Specjalnej. Jest autorką publikacji oraz wystąpień na konferencjach. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w pracy z dziećmi z zaburzeniami komunikacji jako nauczyciel i terapeuta. Współtwórczyni programu MÓWik.
Mirosław Michalik
– prof. zw. dr hab., zatrudniony w Katedrze Języka Polskiego Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Językoznawca, logopeda, członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego (od 2011 r.), członek Zespołu Rozwoju i Zaburzeń Mowy Rady Języka Polskiego przy PAN. Autor ponad 150 publikacji naukowych, w tym siedmiu monografii autorskich, członek rad naukowych i rad recenzenckich kilkunastu czasopism. Koordynator międzyuczelnianych studiów podyplomowych "Neurologopedia z elementami audiologii i foniatrii". Członek Pracowni Gerontologopedii Instytutu Logopedii UG. Biegły sądowy z zakresu logopedii. Promotor pięciu rozpraw doktorskich. W latach 2014–2019 kierownik Zakładu Neurolingwistyki IFP UP. Brał udział w pracach Komisji Rozwoju i Zaburzeń Mowy Komitetu Językoznawstwa PAN, pełnił m.in. funkcję redaktora naczelnego "Nowej Logopedii", "Neurolingwistyki Praktycznej", serii Studia Logopaedica oraz przewodniczącego Zarządu Małopolskiego Oddziału PTL. Jednym z jego głównych zainteresowań naukowych jest zjawisko niemówienia, które analizuje także jako logopeda praktyk pracujący terapeutycznie z dziećmi dotkniętymi głębokimi zaburzeniami mowy. Bada również z perspektywy metodologicznej i lingwistycznej komunikację wspomagającą i alternatywną (AAC). Był współpomysłodawcą i kierownikiem pierwszych w Polsce kwalifikacyjnych studiów podyplomowych z zakresu niemówienia i AAC, prowadzonych na UP w Krakowie.
Ewa Grzelak
– logopeda, terapeuta AAC, szkoleniowiec, trener MÓWika i mentor, terapeuta metody PROMPT, glottodydaktyk, a przede wszystkim praktyk. Pracuje z dziećmi z różnymi problemami związanymi z komunikowaniem się i mówieniem. W praktyce logopedycznej opiera się na wspomaganiu mówienia za pomocą AAC. Ciągle pogłębia swoją wiedzę, kładąc szczególny nacisk na metody pracy z dzieckiem z autyzmem, dziecięcą apraksją mowy, afazją motoryczną i zaburzeniami komunikowania się. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzieli się, prowadząc szkolenia dla terapeutów i rodziców, wykłady dla studentów Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu oraz własną stronę internetową www.apraksja.pl. Prelegentka na licznych konferencjach, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Prywatnie mama 14-letniego Huberta, chłopca z autyzmem i dziecięcą apraksją mowy, użytkownika AAC.
- Producent
- Harmonia
- Autor
- Ewa Przebinda, Mirosław Michalik, Ewa Grzelak
- Data premiery
- 2023
- ISBN
- 9788383091365
- Format
- B5
- Stron
- 196
- Okładka
- miękka
- Nr katalogowy
- 35337
feedback Zgłoś komentarz