Ładnie mówię głoski Ś Ź Ć DŹ
Agnieszka Płusajska-Otto
Gry słowno-obrazkowe wspomagające prawidłową wymowę głosek: Ś Ź Ć DŹ.
Sygmatyzm (łac. sigmatismus), czyli nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych, to jedno z najczęściej spotykanych zaburzeń artykulacji. Wśród głosek, które mogą być realizowane niewłaściwie, należy wymienić szereg: Ś, Ź, Ć, DŹ. Głoski te w procesie rozwoju mowy dziecka pojawiają się już około drugiego roku życia. Jest to zatem najłatwiejszy szereg wśród głosek dentalizowanych. Dzieci stosują często głoski: Ś, Ź, Ć, DŹ w zastępstwie innych trudniejszych: S, Z, C, DZ, SZ, Ż, CZ, DŻ, ale mimo to części maluchów ich realizacja i tak przysparza spore trudności.
Z myślą o tych dzieciach powstała gra logopedyczna Ładnie mówię głoski Ś Ź Ć DŹ. Może ona być wykorzystywana na etapie utrwalania poprawnej artykulacji głosek: Ś, Ź, Ć, DŹ w wyrazach i zdaniach zarówno przez logopedów, pedagogów, jak też rodziców dzieci z zaburzeniami artykulacyjnymi. Ćwiczone głoski w proponowanych nazwach przedmiotów, zajmują różne pozycje wokaliczne i mają różne sąsiedztwo fonetyczne.
Dobierając wyrazy do gier, uwzględniono fakt, że dziecko, które ma problemy z artykulacją głosek: Ś, Ź, Ć, DŹ najczęściej ze względu na niedokończony rozwój mowy nie potrafi jeszcze poprawnie wymówić głosek: S, Z, C, DZ, SZ, Ż, CZ, DŻ oraz R. Zadbano o to, aby występowanie tych głosek w nazwach przedstawionych na obrazkach przedmiotów ograniczyć do minimum (tylko trzykrotnie występuje głoska C), co pozwala skoncentrować się na utrwalaniu szeregu ciszącego.
Ładnie mówię głoski Ś Ź Ć DŹ to 70 obrazków podzielonych na trzy zestawy. Podstawowa zasada gier, która polega na dobieraniu obrazków w pary, umożliwia wykorzystanie ich do wielu zabaw. Gry mają na celu doskonalenie artykulacji trudnych dla dziecka głosek oraz ćwiczenie ogólnej sprawności językowej.
ZALETY GIER:
- aktywizują dziecko
- stwarzają możliwość do wypowiadania się
- uczą starannej wymowy
- prowokują do mówienia głosek Ś, Ź, Ć, DŹ
- ćwiczą analizę i syntezę głoskową wyrazów
- przygotowują do nauki czytania i pisania
- ćwiczą pamięć słuchową
- rozwijają koordynację wzrokowo-ruchową
- rozwijają funkcje poznawcze (dają możliwość treningu uwagi i spostrzegawczości)
- rozwijają umiejętność logicznego myślenia
- rozwijają umiejętność koncentracji uwagi
- dają możliwość poznania nowych przedmiotów - ich nazw i przeznaczenia
- rozwijają umiejętność łączenia abstrakcyjnego przedmiotu z konkretem
- dają okazję do rywalizacji, która mobilizuje
- dają okazję do przeżywania uczucia radości z osiągniętego sukcesu lub uczą godzić się z przegraną
- wyzwalają pozytywne emocje i motywacje do działania
- zaspakajają potrzebę bycia podziwianym i chwalonym przez osoby znaczące
- Producent
- Palatum
- Autor
- Agnieszka Płusajska-Otto
- Data premiery
- 2009
- ISBN
- 5907799617028
- Format
- 190x190
- Okładka
- pudełko
- Nr katalogowy
- 17296
Trzymaj język za zębami. Kategoryzacje z ćwiczeniami artykulacji głosek zębowych
feedback Zgłoś komentarz