Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego małego dziecka (5-8 lat). Podręcznik terapeuty
Przewodnik dla terapeutów prezentujący poznawczo-behawioralną terapię zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci w wieku 5-8 lat.
Poradnik wyjaśnia naturę zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u małych dzieci i opisuje program terapeutyczny oparty na zaangażowaniu rodziny. Rodzice uczą się rozpoznawać i kontrolować objawy, wspierać dziecko w pokonywaniu lęków oraz unikać wspólnego wykonywania natręctw. Poradnik zawiera praktyczne narzędzia, formularze i wskazówki, które ułatwiają pracę w domu i zapobiegają nawrotom zaburzenia. Program jest dostosowany do wieku dziecka i skuteczny w codziennej terapii.
Nieleczone zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne może bardzo negatywnie wpływać na funkcjonowanie dziecka i zdolność rodziny do radzenia sobie z codziennością. Wywołuje lęk, bywa źródłem znacznego cierpienia i obniża jakość życia. Autorki w przystępny sposób wyjaśniają, czym cechuje się to zaburzenie i jak wynikające z niego zachowania wpływają na funkcjonowanie rodziny. Tłumaczą, na czym polega proponowana terapia, opisują cele leczenia, stosowane techniki oraz przebieg poszczególnych sesji. Program terapeutyczny jest przeznaczony dla małych dzieci, więc ogromnie ważne jest zaangażowanie rodziny pacjenta. Dlatego też rodzice wraz z dzieckiem poznają narzędzia pozwalające im zrozumieć objawy zaburzenia, a tym samym skuteczniej je kontrolować i pracować nad ich ograniczaniem. Istotne jest także zrozumienie przez rodziców, jak ich własne obawy i lęki wpływają na zachowanie dziecka.
Poradnik - stanowiący uzupełnienie podręcznika terapeuty - ma służyć rodzicom lub opiekunom dziecka do powtarzania strategii poznanych w trakcie sesji i stosowania ich samodzielnie w domu. Zawiera formularze wykorzystywane do obserwowania objawów oraz do notowania przebiegu ekspozycji, realizacji programu nagród i wykonania zadań domowych. Uwzględniono także wskazówki dotyczące zapobiegania nawrotom zaburzenia.
Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne może pojawić się u małych dzieci, które - choćby z racji wieku i poziomu rozwoju - nie są w stanie wziąć na siebie całej odpowiedzialności za leczenie, dlatego potrzebują dużej i rozważnej pomocy rodziców. Stworzony przez Jennifer B. Freeman i Abbe Marrs Garcię program terapeutyczny ma wiele zalet: pozwala rodzinom zrozumieć naturę zaburzenia, uczy dziecko, jak z pomocą rodziców zmagać się z czynnościami natrętnymi, pokazuje dorosłym, jak ważne jest odróżnienie objawów od trudnych zachowań. Dla mnie ważną zaletą jest uczenie rodziców tolerowania lęku u dziecka oraz wycofywania się ze wspólnego wykonywania natręctw. W mojej ocenie program terapeutyczny jest tak opracowany, że można go od razu stosować w codziennej pracy w gabinecie.
dr n. med. Artur Kołakowski
specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, superwizor
Przewodnik dla terapeutów prezentujący poznawczo-behawioralną terapię zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci w wieku 5-8 lat.
Przewodnik dla terapeutów prezentujący poznawczo-behawioralną terapię zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci w wieku 8-17 lat.
Poradnik dotyczący terapii zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci w wieku 8-17 lat pomaga normalizować interakcje i codzienne funkcjonowanie, minimalizując lęk i ryzyko nawrotu. Zawiera materiały do zadań domowych oraz monitorowania lęku, obsesji i kompulsji, wspierając terapię poznawczo-behawioralną.
Program "Lęk" to polska wersja jednego z najskuteczniejszych programów terapii zaburzeń lękowych u młodzieży. Zawiera zeszyt ćwiczeń i podręcznik terapeuty, które pomagają nastolatkom rozpoznawać i kontrolować emocje, uczą technik relaksacyjnych oraz skutecznego radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
Podręcznik prezentuje skuteczny program terapii zaburzeń lękowych dla nastolatków w wieku 14–17 lat, obejmujący 16 sesji terapeutycznych. Zawiera szczegółowy opis metod radzenia sobie z lękiem, od rozpoznawania objawów po praktyczne strategie działania.
Program ZARADNY KOT to pierwsze polskie wydanie skutecznej terapii poznawczo-behawioralnej dla dzieci z zaburzeniami lękowymi. Zeszyt ćwiczeń wspiera zaangażowanie dzieci, ucząc rozpoznawania i kontrolowania emocji, technik relaksacyjnych oraz strategii radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Podręcznik stanowi polskie wydanie skutecznego programu terapeutycznego, skierowanego do dzieci w wieku 8-13 lat z zaburzeniami lękowymi, takimi jak lęk uogólniony, fobia społeczna czy lęk separacyjny. Zawiera opis 16 sesji terapeutycznych, krok po kroku omawiając ich cele, etapy i strategie, a także oferując praktyczne wskazówki dla terapeutów. Porusza również tematykę zaburzeń współwystępujących oraz czynników mogących wpływać na przebieg terapii.
feedback Zgłoś komentarz