Wiedza dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną o emocjach
Marzena Buchnat , Aleksandra Jasielska
Wiedza o emocjach.
Badania nad wiedzą o emocjach u dzieci o różnym poziomie rozwoju intelektualnego.
Leksykon emocji dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
Wiedza dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną o emocjach
W publikacji została opisana wiedza na temat emocji podstawowych posiadanych przez dzieci z niepełnosprawnością intelektualną (NI). Zaprezentowano w niej:
- badania porównawcze dotyczące wiedzy o zdziwieniu dzieci z lekką NI i dzieci w normie intelektualnej,
- badania jakościowe językowego obrazu wiedzy o emocjach podstawowych dzieci z lekką NI,
- badania wiedzy o emocjach młodzieży z umiarkowaną NI.
Podstawowym założeniem było ujawnienie, jak kształtuje się wiedza o emocjach podstawowych w obrębie poszczególnych kodów: obrazowego, werbalnego i abstrakcyjnego ze względu na poziom funkcjonowania intelektualnego.
Do pomiaru dziecięcej wiedzy o emocjach podstawowych stworzono autorskie narzędzie WE06. Uzyskane wyniki dostarczały informacji na temat wiedzy o emocjach podstawowych dzieci z NI, charakteryzując tę wiedzę i wskazując prawidłowości w jej kształtowaniu w obrębie poszczególnych kodów w zależności od poziomu funkcjonowania intelektualnego. Wiedza ta natomiast stanowi przesłankę do podjęcia efektywnych działań terapeutycznych.
Przedstawione opracowanie zostało napisane czytelnym językiem.
Wiedza dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną o emocjach
Spis treści:
Wykaz skrótów i oznaczeń
Wprowadzenie
Rozdział 1. Wiedza o emocjach
- Modele wiedzy o emocjach
- Emocje podstawowe
- Możliwości rozwojowe dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie budowania wiedzy o emocjach
- Poznanie dziecięcej wiedzy o emocjach
- Opis narzędzia
- Przebieg badania
- Obszary zastosowania
Rozdział 2. Badania nad wiedzą o emocjach u dzieci o różnym poziomie rozwoju intelektualnego
- Wiedza o zdziwieniu – badania porównawcze dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną i dzieci w normie intelektualnej
- Wprowadzenie
- Badanie
- Dyskusja - Wiedza o emocjach u młodzieży z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną
- Wprowadzenie
- Badanie
- Dyskusja
Rozdział 3. Leksykon emocji dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną
- Słownictwo używane do identyfikacji emocji w kodzie obrazowym
- Słownictwo używane do opisywania emocji w kodzie werbalnym
- Słownictwo używane do rozumienia emocji w kodzie abstrakcyjnym
- Językowy obraz emocji – wnioski
Podsumowanie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Streszczenie
Biogramy
- Producent
- Difin
- Autor
- Marzena Buchnat, Aleksandra Jasielska
- Data premiery
- 2022
- ISBN
- 9788382701074
- Format
- B5
- Stron
- 144
- Okładka
- miękka
- Nr katalogowy
- 33717
feedback Zgłoś komentarz