Jak się uczyć? Strategie Uczenia Się - Karty - Magdalena Anuszczyk - SENSOS
20 kart strategii uczenia się, przeznaczonych zarówno dla dzieci i młodzieży, jak i osób pracujących z nimi, które zawierają inspiracje i wskazówki dotyczące skutecznego i pozytywnego uczenia się. Te karty stanowią doskonałą pomoc dydaktyczną dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów i innych specjalistów, którzy pracują z dziećmi i młodzieżą. Bazując na badaniach naukowych nad procesem uczenia się, karty te zapraszają do świadomego rozwijania umiejętności uczenia się samoregulowanego. Praca z nimi może pomóc dzieciom i młodzieży:
- Poprawić zdolności pamięciowe i koncentrację uwagi.
- Zwiększyć motywację do nauki.
- Zarządzać własnym procesem uczenia się.
- Redukować stres.
- Zwiększyć samoocenę i pewność siebie.
- Wprowadzić techniki głębokiego przetwarzania wiedzy.
Karty zostały podzielone na cztery kategorie, każda z nich skupia się na innych aspektach procesu uczenia się:
1. Strategie Fizjologiczne (karty 1-4): Te karty dostarczają informacji na temat przygotowania i wzmacniania organizmu od wewnątrz. Obejmuje to zrozumienie znaczenia nawodnienia, utrzymania właściwego poziomu cukru we krwi oraz integracji umysłu i ciała poprzez ruch i świadome oddychanie podczas nauki.
2. Strategie Motywacyjne (karty 5-9): Karty w tej kategorii skupiają się na wzmacnianiu psychiki i dodawaniu motywacji do działania. Podkreślają znaczenie wyznaczania celów, wizualizacji, zaspokajania potrzeb bezpieczeństwa, akceptacji i przynależności. Dodatkowo podkreślają, że poczucie sensu i przeżywanie pozytywnych emocji w procesie nauki pomagają utrzymać zaangażowanie i pozwalają na podniesienie się po porażkach.
3. Strategie Metapoznawcze (karty 10-14): Te karty koncentrują się na rozwijaniu samodzielności i samoregulacji osoby uczącej się. Pomagają w utrzymaniu równowagi, skoncentrowaniu uwagi w procesie nauki i znajdowaniu sposobów praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy. Osoba ucząca się buduje swoją samoświadomość, identyfikuje swoje zdolności, zainteresowania, nawyki i preferencje w uczeniu się. Planuje cele edukacyjne, decyduje o wyborze i zmianie strategii oraz dokonuje bieżącej oceny swojej efektywności.
4. Strategie Poznawcze (karty 15-20): Karty w tej kategorii podkreślają znaczenie przetwarzania, zapamiętywania i przechowywania informacji w pamięci długoterminowej. Zachęcają do stosowania technik takich jak powtarzanie, notowanie, streszczanie, grupowanie, szukanie skojarzeń i analogii oraz odpowiadanie na pytania. Osoba ucząca się wykorzystuje proste mnemotechniki, jak akronimy i metodę słów kluczowych. Organizuje informacje w postaci map pojęciowych i wizualizuje wiedzę za pomocą różnych technik pisemnych.
Możesz dostosować ich używanie do swoich potrzeb. Karty te są narzędziem do kreatywnego stosowania w procesie uczenia się, opartym na doświadczeniach, myśleniu i refleksji. Możesz wybierać kartę codziennie lub raz na tydzień, a następnie zadawać sobie pytanie: "Co mogę zrobić zgodnie z inspiracjami na tej karcie, żeby sobie pomóc?". Następnie podejmuj działania zgodnie z odpowiedzią na to pytanie i kontynuuj je przez określony okres czasu, na przykład przez kolejny tydzień. W ten sposób karty stają się narzędziem do świadomego rozwoju i doskonalenia procesu uczenia się.
Karty Strategie uczenia się ™️
to narzędzie do kreatywnego uczenia się, oparte na doświadczeniach, myśleniu i refleksji. Pomagają budować pozytywne nawyki uczenia się oraz samoregulacji, co może znacząco przyczynić się do sukcesu w nauce i rozwoju osobistym.
feedback Zgłoś komentarz