EduSensus Spektrum Autyzmu PRO. Poziom 2
Ewa Śniegowska , Agata Burczyk , Agnieszka Mitoraj-Hebel
Spektrum Autyzmu PRO Poziom 2 to zaawansowany program multimedialny wspierający rozwój społeczny, samodzielność i samoświadomość u starszych uczniów ze spektrum autyzmu. Przeznaczony do terapii indywidualnej i grupowej, oferuje interaktywne ćwiczenia, filmy animowane, kreator komiksów oraz monitorowanie postępów. Program wspiera edukację włączającą, spełnia wymogi programu "Aktywna tablica," i jest doceniony nagrodą "Świat Przyjazny Dziecku."
EduSensus Spektrum Autyzmu PRO. Poziom 2 - Ewa Śniegowska, Agata Burczyk, Agnieszka Mitoraj-Hebel - Nowa Era
SPEKTRUM AUTYZMU PRO Poziom 2 to zaawansowany, specjalistyczny program multimedialny, który wspiera rozwój umiejętności społecznych, samodzielności, samoświadomości oraz zdolności dbania o własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych, szczególnie z myślą o uczniach ze spektrum autyzmu w starszym wieku szkolnym oraz młodzieży. To efektywne narzędzie terapeutyczne, pomocne również w pracy z uczniami przejawiającymi trudne zachowania. Program wspiera organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizację edukacji włączającej.
Przeznaczony jest do pracy indywidualnej oraz w małych grupach na zajęciach terapeutycznych, rewalidacyjnych i dydaktycznych. SPEKTRUM AUTYZMU PRO Poziom 2 stanowi naturalne rozszerzenie i uzupełnienie pakietu SPEKTRUM AUTYZMU PRO, znakomitego programu dedykowanego terapii dzieci przedszkolnych i młodszych szkolnych.
Program multimedialny SPEKTRUM AUTYZMU PRO spełnia wymogi programu "Aktywna tablica 2021-2024" i może zostać zakupiony przez szkoły podstawowe w ramach uzyskanego wsparcia finansowego. Zestaw interaktywnych ćwiczeń pomaga dzieciom w rozwijaniu kompetencji społecznych, wspierając terapię zaburzeń komunikacyjnych oraz eliminację zachowań stereotypowych. To wartościowe wsparcie zarówno dla dzieci ze spektrum autyzmu, jak i uczniów potrzebujących wsparcia w rozwoju emocjonalno-społecznym oraz terapii psychologicznej. Program rozwija m.in. umiejętność funkcjonowania w grupie, radzenia sobie z odmową, rozpoznawania emocji i gestów, a także nawiązywania i utrzymywania relacji. W rezultacie może być stosowany także we wsparciu uczniów z ADHD, ADD oraz niepełnosprawnością intelektualną.
Dlaczego warto wybrać SPEKTRUM AUTYZMU PRO?
Program oferuje licencję na dwa urządzenia, co umożliwia pracę równocześnie na komputerze i tablecie. Jest przyjazny w obsłudze, dostosowany do specyficznych potrzeb dzieci ze spektrum autyzmu, zawiera różnorodne ćwiczenia, zmienny materiał ilustracyjny i różne konfiguracje odpowiedzi. Podobnie jak wersja dla młodszych dzieci - Spektrum Autyzmu PRO, program odpowiada na specyficzne potrzeby wynikające z triady zaburzeń diagnozowanych u dzieci ze spektrum autyzmu, umożliwiając indywidualizację terapii. Program stymuluje rozwój zaburzonych funkcji niezależnie od stosowanych innych metod terapeutycznych (dyrektywnych i niedyrektywnych).
Większość dzieci z ASD pozytywnie reaguje na metody nauczania oparte na bodźcach wizualnych. Program multimedialny SPEKTRUM AUTYZMU PRO dzięki swojej formie jest łatwy do zrozumienia – uporządkowany, przejrzysty i prosty. Dzięki obrazom, nagraniom dźwiękowym i animowanym filmom jest również atrakcyjny. Jego struktura pozwala na szeroko pojętą indywidualizację, która ma ogromne znaczenie w terapii dzieci z ASD.
Ewa Śniegowska, oligofrenopedagog, certyfikowany terapeuta, współautorka programu
Program SPEKTRUM AUTYZMU PRO Poziom 2 przeznaczony jest do pracy indywidualnej i w małych grupach na zajęciach terapeutycznych, rewalidacyjnych oraz dydaktycznych. Wspiera nastolatków w zakresie funkcjonowania społecznego, skutecznie pomaga w terapii zachowań niepożądanych, rozwija samoświadomość i samodzielność. Rekomendowany do pracy z uczniami w starszym wieku szkolnym i z młodzieżą.
Program obejmuje aż 60 zagadnień, wynikających ze specyfiki wieku rozwojowego i sposobu funkcjonowania uczniów ze spektrum autyzmu, m.in.: :
SAMOŚWIADOMOŚĆ I RELACJE
- Umiejętna autoprezentacja – mówienie o sobie
- Walczę ze stresem. Jak się relaksować i wyciszać
- Moje sposoby na radzenie sobie ze złością
- Rutyna i przyzwyczajenia – problemy ze zmianami
- Rozstanie z najbliższymi – wyjazd taty, mamy, wyjazd na wycieczkę
- W obliczu rozwodu rodziców
- Po czym poznać, że kogoś lubię, a ktoś lubi mnie
- Wyolbrzymianie – co jest błahe, a co istotne?
SAMODZIELNOŚĆ I DBANIE O SIEBIE
- Budowanie własnych planów działania, aktywności, planów dnia
- Prowadzenie rozmów telefonicznych
- Oszczędzanie pieniędzy – gospodarowanie budżetem
- Jak się golić i depilować
- U fryzjera
- Idę do lekarza
- Przygotowywanie podstawowych potraw, rozumienie przepisów kulinarnych
- Robienie zakupów
- Poruszanie się po mieście komunikacją miejską
- Podróż samolotem, kontrola celna, polecenia osób mundurowych, miejsce obok obcej osoby
BEZPIECZEŃSTWO
- Pożar i ewakuacja
- W obliczu przemocy – agresor
- Leki i używki – samodzielne stosowanie leków, zagrożenie dopalaczami
- Atak psa
- Intymność (kto, kiedy i gdzie może mnie dotykać)
- Podglądanie
- Bezpieczeństwo w Internecie
Funkcje programu i dodatkowe narzędzia
Aplikacja terapeuty i baza ćwiczeń na pendrivie
Program multimedialny na pendrivie działa na komputerze stacjonarnym lub latopie offline, bez konieczności stałego dostępu do internetu. W terapii dzieci ze spektrum autyzmu zastosowano innowacyjne ćwiczenia:
- filmy animowane modelujące zachowania społeczne, w których dziecko samodzielnie decyduje o zakończeniu historyjki,
- wykorzystanie kamerki internetowej do nauki emocji przez ich odwzorowanie.
Dodatkowo, ważną częścią programu jest aplikacja nauczyciela i terapeuty, która pozwala na:
- śledzenie postępów użytkowników,
- zliczanie prób podjętych do ukończenia zadania,
- prowadzenie notatek przez terapeutę,
- rejestrowanie wykonanych zdjęć i nagrań,
- generowanie i wydruk raportów, notatek, zapisanych materiałów.
Aplikację można uruchomić jedynie na komputerze osoby prowadzącej zajęcia. Dane uczniów i pacjentów są niedostępne dla innych uczestników zajęć.
Tablet w zestawie
Program SPEKTRUM AUTYZMU PRO Poziom 2 to baza ponad 190 ćwiczeń multimedialnych o zmiennym materiale ilustracyjnym i losowym doborze przykładów, a także ponad 50 filmów animowanych wspierających modelowanie zachowań, do odtworzenia na komputerze oraz na dołączonym do zestawu tablecie (Android).
Celem pracy terapeutycznej z programem SPEKTRUM AUTYZMU PRO Poziom 2 jest wyposażenie nastolatków w narzędzia, schematy, sposoby, które pozwolą im z sukcesem nawiązywać i podtrzymywać relacje społeczne, a także rozpoznawać swoje potrzeby i możliwości, świadomie dbać o zdrowie i prowadzić zdrowy styl życia oraz zadbać o swoje bezpieczeństwo w codziennych sytuacjach, ale też i w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia.
Kreator komiksów
Wielofunkcyjne narzędzie, dzięki któremu uczniowie mogą rozwijać swoją inwencję, planować rozwój wydarzeń i w prosty sposób kreować sytuacje z wybranymi bohaterami. Gotowy komiks można wydrukować. Nauczyciel może wykorzystać Kreator komiksów do przygotowania historyjek obrazkowych na potrzeby pracy terapeutycznej lub zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.
Dodatkowe materiały dla specjalistów
W skład zestawu SPEKTRUM AUTYZMU PRO wchodzą:
- Przewodnik metodyczny opracowany przez certyfikowanych terapeutów
- Scenariusze zajęć terapeutycznych oraz karty emocji i pracy – bogaty zbiór pomysłów na zajęcia
Nagroda główna w konkursie Świat Przyjazny Dziecku
Seria specjalistycznych, multimedialnych programów eduSensus z dopiskiem PRO otrzymała główną nagrodę w XXI edycji konkursu ŚWIAT PRZYJAZNY DZIECKU w kategorii EDUKACJA.
Wymagania techniczne i zawartość zestawu
Zestaw obejmuje:
- Pendrive z instalatorem
- Publikacje: Scenariusze zajęć i Przewodnik metodyczny
- Karta SD (+ adapter) z materiałem na urządzenia mobilne
- Instrukcja instalacji
- Umowa licencyjna z dokumentem gwarancyjnym
- Tablet Lenovo TAB M10
SPEKTRUM AUTYZMU PRO Poziom 2 to wszechstronne narzędzie, które skutecznie wspiera terapeutów i nauczycieli w rozwijaniu kompetencji społecznych, świadomości siebie, samodzielności i bezpieczeństwa u uczniów ze spektrum autyzmu.
Autorki o sobie
Ewa Śniegowska
Jestem absolwentką Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie w 1994 roku ukończyłam kierunek pedagogika specjalna. Jeszcze będąc studentką, rozpoczęłam pracę z dziećmi ze spektrum autyzmu. I tak od 27 lat jestem nauczycielem w Specjalnym Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku. W tym czasie ukończyłam wiele kursów i przeszłam szkolenia dotyczące pracy z dziećmi z ASD. Jestem certyfikowanym terapeutą behawioralnym. Ukończyłam też studia podyplomowe z terapii pedagogicznej w Gdańskiej Wyższej Szkole Humanistycznej, podczas których poszerzyłam swoje kompetencje. Ponadto ukończyłam studia podyplomowe Tutoring i coaching w edukacji, które pomagają mi nie tylko w codziennej pracy, lecz także w kontaktach z rodzicami i współpracownikami. W tym roku zostałam wybrana na prezesa Stowarzyszenia Autyzm Bliżej Ciebie, które powstało przy ośrodku, w którym pracuję. Jego celem jest wspieranie społeczności uczniów, rodziców i nauczycieli. W stowarzyszeniu zajmuję się wraz z zespołem między innymi diagnozą i konsultowaniem dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu. Bardzo lubię dzielić się swoim doświadczeniem i wiedzą. Niejednokrotnie prowadziłam szkolenia dla rad pedagogicznych oraz dla nauczycieli i rodziców z małych miejscowości i wsi.
Agata Burczyk
Jestem absolwentką Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (kierunek: Zdrowie Publiczne), Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej (kierunek Pedagogika Ogólna). Ukończyłam również Studia Podyplomowe na kierunku Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną na Uniwersytecie Gdańskim. Od kilku lat pracuję w Szkole Podstawowej nr 44 w Gdańsku, obecnie jako nauczyciel w klasie specjalnej z uczniami z autyzmem. Na co dzień współpracuję ze Specjalnym Ośrodkiem Rewalidacyjno-Wychowawczym dla dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku. Zawód swój wykonuję z ogromną pasją. Pracując z moimi uczniami ważne jest dla mnie przede wszystkim zachęcanie i kształtowanie w nich potrzeby samodzielności, a także wspieranie rozwoju osobistego oraz rozwijanie kompetencji społecznych. Moje doświadczenie opiera się na wieloletniej pracy z różnymi dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Prowadzę terapię indywidualną i grupową z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną oraz ruchową. Będąc w kontakcie z moimi podopiecznymi, każdego dnia uczę się czegoś nowego zarówno o sobie jak i o nich, są dla mnie najlepszymi nauczycielami. Swój warsztat pracy również rozwijam poprzez udział w licznych kursach i szkoleniach specjalistycznych. Sama również dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi terapeutami, prowadząc szkolenia, pisząc artykuły, prowadząc webinary. Jestem współautorką książki Wielkie litery. Ułatwiona nauka czytania i pisania oraz programu multimedialnego Spektrum Autyzmu PRO.
Agnieszka Mitoraj-Hebel
Studiowałam pedagogikę specjalną na Uniwersytecie Gdańskim. Od 20 lat jestem związana zawodowo i emocjonalnie z ideą integracji. Pracuję jako nauczyciel wspomagający w Szkole Podstawowej nr 44 w Gdańsku. Ukończyłam kursy kwalifikacyjne z zakresu socjoterapii, terapii pedagogicznej oraz integracji sensorycznej. Wielokrotnie organizowałam ogólnopolskie konferencje z dziedziny nauczania i wychowania integracyjnego, prowadziłam szkolenia i warsztaty dotyczące pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W swojej pracy kładę szczególny nacisk na rozwijanie w uczniach samodzielności, poczucia sprawstwa oraz szerokich kompetencji społecznych. Jestem współautorką koncepcji programu SPEKTRUM AUTYZMU PRO, brałam udział w opracowaniu zakresu tematycznego i zawartości merytorycznej lekcji multimedialnych. Współpracowałam również przy tworzeniu scenariuszy zajęć.
- Producent
- Nowa Era
- Autor
- Agata Burczyk
Agnieszka Mitoraj-Hebel
Ewa Śniegowska - Nr katalogowy
- 36541
feedback Zgłoś komentarz