Mindfulness – trening uważności sposobem na spokojne i zrelaksowane dziecko
Lidia Kołodziejska
Praktyczny poradnik przeznaczony dla nauczycieli do przeprowadzenia zajęć z dziećmi w wieku 5-6 lat i młodszych. Zawiera gotowe scenariusze zajęć, karty pracy oraz przykładowe ćwiczenia z wykorzystaniem technik mindfulness.
Mindfulness – trening uważności sposobem na spokojne i zrelaksowane dziecko
Praktyczny poradnik przeznaczony dla nauczycieli do przeprowadzenia zajęć z dziećmi w wieku 5-6 lat i młodszych. Zawiera gotowe scenariusze zajęć, karty pracy oraz przykładowe ćwiczenia z wykorzystaniem technik mindfulness. Wspiera dzieci w lepszym radzeniu sobie ze stresem w życiu codziennym. Rozwija w dzieciach poczucie ciekawości i otwartości na doświadczanie chwili obecnej.
Mindfulness to technika uważności,
która pomaga uczyć się świadomego doświadczania chwili obecnej. Sprawia, że stajemy się wyczuleni na własne myśli, emocje, doznania z ciała jak i to, co nas otacza np. na określone dźwięki, zapachy czy przedmioty w naszym otoczeniu. Regularna praktyka pozwala na osiągnięcie lepszej stabilizacji emocjonalnej, poprawia funkcjonowanie pamięci i regeneruje umysł, który codziennie poddawany jest stymulacji dużej ilości bodźców.
Według badań ćwiczenia relaksacyjne wzbudzają większą ciekawość, otwartość oraz lepsze samopoczucie psychiczne wśród dzieci w przedszkolu. Wpływają również na pozytywną zmianę zachowania – dzieci stają się spokojniejsze, tym samym są mniej skłonne do tworzenia sytuacji konfliktowych. Uczą się, w jaki sposób regulować swoje emocje tak, aby lepiej radzić sobie z trudnymi często niechcianymi emocjami. Według Dalaj Lamy – „Gdyby każdego ośmiolatka nauczyć praktykowania medytacji, w ciągu jednego pokolenia świat uwolniłby się od przemocy”. I nic w tym dziwnego. W końcu uważność sprawia, że stajemy się bardziej otwarci na innych, ale przede wszystkim na siebie.
Z publikacji dowiesz się:
- Jak wykorzystywać techniki mindfulness w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym
- Jak lepiej radzić sobie ze stresem
- Co zrobić, aby lepiej zrozumieć źródła powstających napięć i pomóc dzieciom mającym trudności z wyrażaniem emocji, skupianiem uwagi, przebodźcowaniem czy radzeniem sobie z oceną
- Jakie znaczenie ma mindfulness w życiu codziennym
- Jak nauczyć dziecko akceptacji i zaufania do siebie
- Jak zwiększyć poczucie niezależności, lepszego rozumienia siebie i innych
Spis treści
Wstęp
1. Mindfulness – trening uważności.
- Czym jest uważność?
- Dlaczego uważność jest tak istotna?
2. Uważność w codziennym życiu dzieci
3. Co mindfulness daje dzieciom?
- Umiejętność wyrażania emocji.
- Skupienie uwagi.
- Wyciszenie umysłu.
- Umiejętność wybierania reakcji.
- Umiejętność opanowywania stresu i rozluźniania się.
- Nieobciążanie się oceną.
Literatura
4. Scenariusze zajęć dla dzieci 5–6-letnich.
- Scenariusz zajęć „Uwaga skupiona na oddechu”.
- Scenariusz zajęć „Słoniowe uszy” – trenowanie mięśnia uwagi.
- Scenariusz zajęć „Uważne oczy”.
- Scenariusz zajęć „Wącham, smakuję, dotykam”.
- Scenariusz zajęć „Co mówi moje ciało?”.
5. Cykl zabaw dla dzieci młodszych doskonalący uważność.
- „Czy widzisz wiatr?” – wyprawa badawcza – uważne patrzenie.
- „Zabawy z wiatrem” – co czuje moje ciało?
- „Obserwujemy i malujemy wiatr” – terenowa zabawa plastyczna – uważne patrzenie.
- „Śpiewamy i gramy z wiatrem” – zabawy muzyczne w terenie – uważne słuchanie.
Karty pracy dla dzieci młodszych.
6. Zabawy doskonalące dostrzeganie swoich emocji oraz wyrażanie ich w sposób kontrolowany.
Lidia Kołodziejska
Nauczyciel dyplomowany, dyrektor przedszkola. Magister pedagogiki w zakresie nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego.
- Producent
- RAABE (FORUM)
- Autor
- Lidia Kołodziejska
- Data premiery
- 2022
- ISBN
- 9788326047503
- Format
- 210x297
- Okładka
- miękka
- Nr katalogowy
- 33798
feedback Zgłoś komentarz